Calibra Dream Team

Welkom op het Forum
Het is nu di 08 jul 2025, 18:45

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 sep 2010, 16:47 

Hey mensen,

Ik heb dus een Calibra 2.0 16 klepper (X20XEV)
Toen ik gisteren in de zon in de file reed merkte ik dat mijn motor super warm werd. (tot de 100 graden)

Toen merkte ik ook op dat mijn fan niet aansloeg. In de eerste instantie dacht ik...ff naar kijken.
Zodra ik de snelweg op ging zakte mijn temperatuur weer naar 90 graden dus gelukkig maar.

Maar toen ik vandaag naar mijn stage reed werd hij meteen alweer snel warm (100 graden) en als ik bij een stoplicht stond te wachten ging hij zelfs richting het rode streepje. niet helemaal dus.

Dit deed hij op de terugweg ook zodra ik maar zachter als 60 ging rijden. ging ik harder rijden koelde hij hem wel weer redelijk tot 90.

Wat kan ik controleren, Wat moet ik vrezen en hoe kan ik het oplossen ?

TIPSSS ???

alvast bedankt uiteraard

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 sep 2010, 17:10 

mvarenthals schreef:
Hey mensen,

Ik heb dus een Calibra 2.0 16 klepper (X20XEV)
Toen ik gisteren in de zon in de file reed merkte ik dat mijn motor super warm werd. (tot de 100 graden)

Toen merkte ik ook op dat mijn fan niet aansloeg. In de eerste instantie dacht ik...ff naar kijken.
Zodra ik de snelweg op ging zakte mijn temperatuur weer naar 90 graden dus gelukkig maar.

Maar toen ik vandaag naar mijn stage reed werd hij meteen alweer snel warm (100 graden) en als ik bij een stoplicht stond te wachten ging hij zelfs richting het rode streepje. niet helemaal dus.

Dit deed hij op de terugweg ook zodra ik maar zachter als 60 ging rijden. ging ik harder rijden koelde hij hem wel weer redelijk tot 90.

Wat kan ik controleren, Wat moet ik vrezen en hoe kan ik het oplossen ?

TIPSSS ???

alvast bedankt uiteraard

aan de distrubutie zijde zit op je radiateur een sensor.
klik hier de stekker eens vanaf en verbind deze draden eens met elkaar door.
als je deze draden doorverbind moet de vin aanslaan (wel met contact aan).
als je dit doet en hij slaat inderdaad aan dan is je sensor op je radiauteur kapot en zal je deze moeten vervangen.
dit komt het meetse voor.

grtz bjorn

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 sep 2010, 18:56 

Dat is ook mijn gedachte. Mocht het nu gebeuren dat hij warm loopt en je kunt niet rijden (stadsverkeer ofzo) dan zet je je kachel op warm en je waaier vol open, je zult zien dat hij dan ook koelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010, 07:44 

Ik ben gisteravond dus bezig mee geweest.

Radiateur leek wel verstopt. Het reservoir was alleen helemaal leeg :O Dus de andere radiateur uit me onderdelen-Calibra gehaald.
alles losgekoppeld toen ik de oude doorspoelde kwam er veel bruine zooi uit enzo.

Toen kwamen we erachter dat de andere radiateur niet paste aangezien het een kleinere was (calibra zonder airco)
Dus toen toch maar de oude ingebouwd. Gevuld met water en laten draaien. In de eerste instantie waren we ook bang voor een lekke koppakking aangezien het reservoir leeg was.

Dus ff laten draaien en gevoeld of hij veel druk opbouwde. Dit leek prima. Vanaf de 95 graden deed mijn fan het ook weer en koelde hem mooi terug tot 90 graden.
Vandaag met een fles water extra naar mijn stage (bij GM :D) gereden. Onderweg gestopt en even reservoir opengedraaid. Dat kwam behoorlijk omhoog, maar er leek niks verloren en geen witte rook.

dus vanmiddag nog eventjes een extra check uitvoeren terwijl ik mijn hard vasthoud :O Mijn achterbuurman heeft er iig zin in om aan te knutselen :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010, 14:07 

Kwam er een bruine drap uit of gewoon bruin water? Bruine drap is olie in je koelwater wat duidt op een koppakking of gescheurde kop. Bruin water zal hoogstwaarschijnlijk roestwater zijn en is niet zo heel erg. Hert is iig belangrijk dat je met koelwater rond rijdt en niet op puur water.

Het is wel verstandig om je gehele koelsysteem te reinigen. Wat is de staat van je rubber slangen, voelen deze nu een beetje aan als kauwgom?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 sep 2010, 17:16 

oke het was vals alarm. Geen witte rook, hij koelt weer goed en de fan slaat aan als het moet.

Geen verlies van mijn koelvloeistof (nu nog water)

vanavond snel verwisselen met koelvloeistof. Hoe kan ik die het beste helemaal (of zover mogelijk) leeg krijgen? Want die slang halverwege laat nog best een aardige ruimte over die dan gevuld is met water.

Alvast bedankt voor de tips.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 sep 2010, 17:30 

mvarenthals schreef:
oke het was vals alarm. Geen witte rook, hij koelt weer goed en de fan slaat aan als het moet.

Geen verlies van mijn koelvloeistof (nu nog water)

vanavond snel verwisselen met koelvloeistof. Hoe kan ik die het beste helemaal (of zover mogelijk) leeg krijgen? Want die slang halverwege laat nog best een aardige ruimte over die dan gevuld is met water.

Alvast bedankt voor de tips.

onderste radiateur slang loshalen en de dop van je reservoir afhalen dan loopt de motor bijna helemaal leeg.

grtz bjorn

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010, 13:43 

Na alles weer in orde gebracht te hebben verbruikte hij nog steeds 3 liter koelvloeistof op 80 km.

dus toch maar even af laten persen bij garage en toen spoot hij redelijk wat uit mijn waterpomp.

dus nieuwe waterpomp besteld (en distributiesetje) hopelijk van het weekend weer alles vervangen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010, 15:20 

Zat de waterpomp er al even in? Of is de d-riem wissel onbekend? Een hele enkele keer hoor je dat waterpompen lekken, meestal gebeurd dit door warmlopen of slecht onderhoud (te lang gewacht met vernieuwen).

Maar mooi dat alles dadelijk weer verholpen is ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010, 16:57 

ik kocht deze met 170.000 op de teller en de mededeling dat hij bij de 150.000 een nieuwe d- riem had gekregen. Op dit moment staat er 185.000 op de teller.

Maargoed, hoeveel van die dingen zijn nog zeker tegenwoordig?
Vandaar dat ik ook geen risico neem en meteen alles doe.

Beestje moet gewoon rijden :)
deze week maar met het OV naar mijn stage bij GM.
Des te beter kan ik mijn calibra weer waarderen als ik hem volgende week weer tussen de insignia's parkeer 8-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]