Calibra Dream Team

Welkom op het Forum
Het is nu di 08 jul 2025, 19:45

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 feb 2010, 21:30 
Offline

Geregistreerd: vr 13 maart 2009, 22:16
Berichten: 194
Met andere woorden: vacuümslangetje van de actuator los halen, pluggen en kijken of de boost een hondsbrutaal karakter krijgt. Ik mag dat brutale wel :mrgreen:
Bedankt voor de tip! Zodra ik kans gehad heb om 4 meter nieuwe plastic vacuümleiding ergens vandaan te toveren even proberen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 feb 2010, 23:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2008, 18:45
Berichten: 644
Woonplaats: Veghel
die 2de methode is om de wategate zitting te testen op scheuren, let wel op dat je hier heeeeeel voorzichtig mee moet zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 26 feb 2010, 11:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 sep 2009, 16:44
Berichten: 498
Woonplaats: enschede
opel4ever schreef:
hee ik denk dat ik iets gevonden heb.

lees maar eens:

Boost creep and the LET

There are two sources of boost creep on the LET:

1. ECU pulsing of the wastegate (via the amal valve)

2. The spring of the actuator giving way before maximum boost is reached

Which one is more pronounced can only be found experimentally, and it depends on the make of ECU and actuator make/settings/age. It's easy to check it out, all you need is a boost gauge and some common sense.

Disconnect the pipe from the back of the actuator and plug it with a bolt. Keep it from swinging about with a cable tie. Beware: Now the ECU has no way of pulsing the wastegate, so the 1st gear boost restrictor doesn't apply. If it's a hot day and the temps go over the hill the ECU will be unable to cut down boost, so try this on a cool day, and only if you have a proper intercooler fitted. You'll see that max boost is reached quicker and it will be more brutal too! If you feel a big difference in driveability, that means that the ECU is working overtime pulsing your wastegate, so that might indicate something's wrong.

Next step is to disconnect the wastegate altogether - wind up the nuts several turns, so that the wastegate is kept shut irrespective of boost pressure. Now we're in danger territory, because it's very easy for boost to get out of hand and damage the engine with a boost spike. Avoid full throttle and keep your eye on the boost gauge. If the engine feels a lot more keen to rev, it means that the actuator is tired and it's half-open even when it's supposed to be shut. The diaphragms in the actuators don't live forever, and the springs do get tired after a few years. Get a new one and adjust it properly.

ik zou alleen voor stap 1 gaan, 2 lijkt me te gevaarlijk, mits je twijfels heb aan je acuator, de eerste stap kan je veilig kijken of je amal valve stuk is, of dat er iets anders aan de hand is waardoor je amal ingrijpt.

trickey
niet iets om zomaar ff me te gaan knoeien voor onervaren sleutelaar

_________________
opelfan van voornamelijk calibra en ascona c
c20let driver


Laatst bijgewerkt door calipeter op zo 21 maart 2010, 16:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2010, 20:33 
Offline

Geregistreerd: vr 13 maart 2009, 22:16
Berichten: 194
Nou schiet me maar lek. Linker kaartje was toen hij nog normaal deed, rechts is van afgelopen woensdag.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2010, 21:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2008, 23:31
Berichten: 1364
Woonplaats: Grathem / Nederweert
Sja, we meten de compressie hier wel eens in Nederweert. Een meting van 5 bar of minder op alle cilinders geloof ik helemaal niks van...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2010, 21:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb 2010, 14:52
Berichten: 165
Woonplaats: Thuis
:o

_________________
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2010, 21:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2008, 23:31
Berichten: 1364
Woonplaats: Grathem / Nederweert
Trouwens, heb weer te snel gereageert... Hoe wil je 13 bar halen op dat kaartje. :lol: Ga er maar 100% zeker van uit dat die meting absoluut niet goed is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 21 maart 2010, 16:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 sep 2009, 16:44
Berichten: 498
Woonplaats: enschede
Arjan Kuijper schreef:
Trouwens, heb weer te snel gereageert... Hoe wil je 13 bar halen op dat kaartje. :lol: Ga er maar 100% zeker van uit dat die meting absoluut niet goed is.


kop tot uiterste gevlakt????? :lol: :lol: :lol:
let was 9,5 bar geloof ik he? of was het 9

_________________
opelfan van voornamelijk calibra en ascona c
c20let driver


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 22 maart 2010, 06:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2008, 18:45
Berichten: 644
Woonplaats: Veghel
liever 9 dan 9.5 dan kan je iets meer met de turbodruk spelen :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010, 19:47 
Offline

Geregistreerd: vr 13 maart 2009, 22:16
Berichten: 194
Het goede nieuws:

Cilinder 1: 14,5 bar, cilinders 2,3 en 4: 14 bar. Wastegate actuator is in orde, wel krijg ik nog steeds een ABS lampje wat naar verluid de wielsensor linksvoor is die tegen zijn grenswaarden aan zit wat wel kan kloppen want ergens in de linker voorkant komt een telkens wisselende hoeveelheid trillingen vandaan die soms vrij hevig kunnen worden.

Het slechte nieuws:

Er is een computer met VMAX chip aan gehangen, stukje rijden en hij trekt goed fel naar de 1 bar maar haalt geen 1,3 overboost. Waarschijnlijke conclusie: binnenwerk turbo aan vervanging toe wat op ruwweg €1200 neer moet komen :(


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling