Calibra Dream Team

Welkom op het Forum
Het is nu di 08 jul 2025, 18:29

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Turbodruk
BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010, 19:23 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010, 20:59
Berichten: 244
Woonplaats: aarschot (belgië)
Ik vermoed dat ik een probleem heb met de turbodruk.
2de versnelling ff houden op 3000 toeren en dan gas open gaat de druk naar 0.9 bar en zakt even later tot 0.7 bar (dit zal waarschijnlijk normaal zijn omwille van de overboost).
Maar telkens als ik een versnelling hoger schakel gaat er telkens 0.1 bar vanaf.
Dus:
3de versnelling 0.6 bar
4 de versnelling 0.5 bar
5 de versnelling 0.4 bar

is dit normaal?
is het de bedoeling niet om in elke versnelling 0.7 bar te hebben?
en moet je in elke versnelling geen overboost hebben als de gas tot beneden duwt?

iemand hier wat meer info over.




Edit:
nog ff ermee gereden.
druk blijft niet stabiel in hogere versnelling.
Soms gaat hij in overboost naar 0.9 bar om daarna weg te vallen naar 0.4 bar.
Daarna nog iets te zakken tot 0.3 bar en dan terug omhoog tot 0.4 bar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbodruk
BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010, 20:09 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010, 20:59
Berichten: 244
Woonplaats: aarschot (belgië)
Ik heb ook de indruk dat de turbo traag op gang komt.
ik zit bijna rond de 4000 toeren alvorens deze een beetje druk opbouwt.



even de wasrgateklep afgesteld zoals het in TIS staat.
max 0.3 bar en foutcode 113


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbodruk
BerichtGeplaatst: di 27 jul 2010, 10:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2008, 18:45
Berichten: 644
Woonplaats: Veghel
Hier dit even doorlezen (gehele site is trouwens erg interresant.)

Op de site staat hoe je een aantal beveiligingen uit kan zetten om te testen of je zitting van je turbo nog goed is en of dat je amal valve nog goed is, en of je turbo niet gescheurd is enzo.

hier de link:

http://www.max-boost.co.uk/max-boost/turbo/turbo.htm#actuator

hee ik denk dat ik iets gevonden heb.

lees maar eens:

Boost creep and the LET

There are two sources of boost creep on the LET:

1. ECU pulsing of the wastegate (via the amal valve)

2. The spring of the actuator giving way before maximum boost is reached

Which one is more pronounced can only be found experimentally, and it depends on the make of ECU and actuator make/settings/age. It's easy to check it out, all you need is a boost gauge and some common sense.

Disconnect the pipe from the back of the actuator and plug it with a bolt. Keep it from swinging about with a cable tie. Beware: Now the ECU has no way of pulsing the wastegate, so the 1st gear boost restrictor doesn't apply. If it's a hot day and the temps go over the hill the ECU will be unable to cut down boost, so try this on a cool day, and only if you have a proper intercooler fitted. You'll see that max boost is reached quicker and it will be more brutal too! If you feel a big difference in driveability, that means that the ECU is working overtime pulsing your wastegate, so that might indicate something's wrong.

Next step is to disconnect the wastegate altogether - wind up the nuts several turns, so that the wastegate is kept shut irrespective of boost pressure. Now we're in danger territory, because it's very easy for boost to get out of hand and damage the engine with a boost spike. Avoid full throttle and keep your eye on the boost gauge. If the engine feels a lot more keen to rev, it means that the actuator is tired and it's half-open even when it's supposed to be shut. The diaphragms in the actuators don't live forever, and the springs do get tired after a few years. Get a new one and adjust it properly.

ik zou alleen voor stap 1 gaan, 2 lijkt me te gevaarlijk, mits je twijfels heb aan je acuator, de eerste stap kan je veilig kijken of je amal valve stuk is, of dat er iets anders aan de hand is waardoor je amal ingrijpt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbodruk
BerichtGeplaatst: di 27 jul 2010, 11:25 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010, 20:59
Berichten: 244
Woonplaats: aarschot (belgië)
bedankt,hier kan ik al iets mee ;)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling