Calibra Dream Team

Welkom op het Forum
Het is nu di 08 jul 2025, 21:32

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010, 20:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 sep 2009, 19:29
Berichten: 238
Woonplaats: Den Helder
Sinds enkele weken rij ik weer trots rond in m'n "nieuwe" Calibra turbo. Echter, zoveel plezier heb ik er nog niet van gehad, integendeel :cry: Af en toe vanuit het niets begint mijn auto te pruttelen en reageert niet meer op gasgeven en begint dan spontaan op 3 cylinders te lopen of slaat zelfs af. Injectoren laten reinigen en 2 nieuwe uit voorzorg geplaatst (omdat de auto 6 mnd had stilgestaan) maar probleem niet verholpen. Soms reageert de auto zoals je dat mag verwachten dus alles wat ik vroeg van de auto gaf ie ook, doch gisteren stond ik voor de stoplichten en begint ineens het toerental te stijgen naar rond de 2000 toeren en daarna sloeg de auto af toen ik het gaspedaal beroerde en was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen :snooty: Na enkele pogingen en een tijdje gewacht te hebben op de ANWB kon ik weer gewoon starten en geen problemen meer :think: Wel viel me op dat er een behoorlijke benzinelucht in de auto hing! Dit probleem, en het probleem dat de auto soms spontaan tijdens het rijden begint te pruttelen en geen of nauwelijks vermogen geeft heb ik nu al enkele weken, afwisselend met probleemloos rijden. Zou het kunnen zijn dat de LFR misschien in open stand blijft staan waardoor ie continue teveel benzine krijgt? Auto staat nu stil, heeft vandaag nog wel vrijwel probleemloos gereden naar mijn werk maar na opnieuw starten bij de garage waar mijn auto vandaag was voor APK kwam er gigantisch veel rook uit de uitlaten tot donkere pluimen aan toe :cry: Dit nadat mijn katalisator was gerepareerd, want die bleek aan de bovenzijde gescheurd te zijn! Uitlaat is nu van voor tot achter helemaal in orde, maar waarschijnlijk door het soms behoorlijk onregelmatig lopen v/d motor geeft ie een veel te hoge CO2 uitstoot en dikke rookpluimen waardoor mijn Cali nu niet door de keuring komt. De turbo is voor zover ik weet helemaal in orde, maar zit nu toch wel met m'n handen in het haar. Is er iemand die ervaringen heeft met dit probleem, of weet wat het zou kunnen zijn? :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010, 21:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 sep 2009, 16:44
Berichten: 498
Woonplaats: enschede
TurboPauluz schreef:
Sinds enkele weken rij ik weer trots rond in m'n "nieuwe" Calibra turbo. Echter, zoveel plezier heb ik er nog niet van gehad, integendeel :cry: Af en toe vanuit het niets begint mijn auto te pruttelen en reageert niet meer op gasgeven en begint dan spontaan op 3 cylinders te lopen of slaat zelfs af. Injectoren laten reinigen en 2 nieuwe uit voorzorg geplaatst (omdat de auto 6 mnd had stilgestaan) maar probleem niet verholpen. Soms reageert de auto zoals je dat mag verwachten dus alles wat ik vroeg van de auto gaf ie ook, doch gisteren stond ik voor de stoplichten en begint ineens het toerental te stijgen naar rond de 2000 toeren en daarna sloeg de auto af toen ik het gaspedaal beroerde en was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen :snooty: Na enkele pogingen en een tijdje gewacht te hebben op de ANWB kon ik weer gewoon starten en geen problemen meer :think: Wel viel me op dat er een behoorlijke benzinelucht in de auto hing! Dit probleem, en het probleem dat de auto soms spontaan tijdens het rijden begint te pruttelen en geen of nauwelijks vermogen geeft heb ik nu al enkele weken, afwisselend met probleemloos rijden. Zou het kunnen zijn dat de LFR misschien in open stand blijft staan waardoor ie continue teveel benzine krijgt? Auto staat nu stil, heeft vandaag nog wel vrijwel probleemloos gereden naar mijn werk maar na opnieuw starten bij de garage waar mijn auto vandaag was voor APK kwam er gigantisch veel rook uit de uitlaten tot donkere pluimen aan toe :cry: Dit nadat mijn katalisator was gerepareerd, want die bleek aan de bovenzijde gescheurd te zijn! Uitlaat is nu van voor tot achter helemaal in orde, maar waarschijnlijk door het soms behoorlijk onregelmatig lopen v/d motor geeft ie een veel te hoge CO2 uitstoot en dikke rookpluimen waardoor mijn Cali nu niet door de keuring komt. De turbo is voor zover ik weet helemaal in orde, maar zit nu toch wel met m'n handen in het haar. Is er iemand die ervaringen heeft met dit probleem, of weet wat het zou kunnen zijn? :shock:

kijk eens naar de onderste dodepuntsensor vd krukas
hij zit zo,n beetje ter hoogte ve stuurbekr pomp acher de motorsteun
vervang die s ff

_________________
opelfan van voornamelijk calibra en ascona c
c20let driver


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2010, 00:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2008, 23:31
Berichten: 1364
Woonplaats: Grathem / Nederweert
Ha, ervaring genoeg :lol:

Allereerst, ik neem aan dat je al eens opnieuw getankt hebt, oude benzine loopt ie heel vervelend op... Als je benzine ruikt heb je een lekkage in 1 van je slangen, ook een veel voorkomend probleem bij wagens die lang stil staan.

Ook je koelvloeistof temperatuursensor kan dit probleem veroorzaken, de blauwe tweepolige stekker bij je thermostaat. Deze kost iets van 15 euro en zou ik als eerste even wisselen voor een nieuwe.

Verder is alles qua electra in orde? Goede massa's, geen rotte stekkers of twijfelachtige sensoren?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010, 12:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 sep 2009, 19:29
Berichten: 238
Woonplaats: Den Helder
Ik heb sterk het vermoeden dat er iets niet in orde is met de LFR. Als je op de slang v/d LFR drukt begint de motor namelijk gelijk beter te lopen (lager toerental) en de CO2 uitstoot daalde daarna van 12 naar 9. Daarom denk ik in eerste instantie dat de klep v/d LFR niet altijd wordt aangestuurd en dat de motor daarom veel te veel benzine krijgt? De bougies waren ook zeiknat :cry: De dodepuntsensor kan het eigenlijk niet zijn want de auto start 9 v/d 10 keer wel gewoon. Vanmiddag gaan we eerst proberen om de LFR te vervangen en kijken of de motor dan rustiger begint te lopen. De slangen zijn bijna allemaal vervangen tijdens het project, ook de slangen waar lichte twijfel over bestond zijn gelijk vervangen. Lukt het met de LFR niet dan zou het idd de koelvloeistof temperatuursensor kunnen zijn. Of misschien wel de lambdasonde?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010, 13:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 sep 2009, 16:44
Berichten: 498
Woonplaats: enschede
TurboPauluz schreef:
Ik heb sterk het vermoeden dat er iets niet in orde is met de LFR. Als je op de slang v/d LFR drukt begint de motor namelijk gelijk beter te lopen (lager toerental) en de CO2 uitstoot daalde daarna van 12 naar 9. Daarom denk ik in eerste instantie dat de klep v/d LFR niet altijd wordt aangestuurd en dat de motor daarom veel te veel benzine krijgt? De bougies waren ook zeiknat :cry: De dodepuntsensor kan het eigenlijk niet zijn want de auto start 9 v/d 10 keer wel gewoon. Vanmiddag gaan we eerst proberen om de LFR te vervangen en kijken of de motor dan rustiger begint te lopen. De slangen zijn bijna allemaal vervangen tijdens het project, ook de slangen waar lichte twijfel over bestond zijn gelijk vervangen. Lukt het met de LFR niet dan zou het idd de koelvloeistof temperatuursensor kunnen zijn. Of misschien wel de lambdasonde?


het kan veel kanten op
ja lambdesonde kan mischien ook
maar odp sensor kan haperen ,dat heb ikzelf ook gehad
en dan loopt hij beroerd
na herstarten is het euvel ineens weg vaak
tempsensor zou kunnen idd,maar daar gaat hij toch niet om roken dacht ik
en afslaan ?
is de vacuumslang naar je ecu wel goed?valse lucht? mischien?
nokkenassensor?
pakking inlaatspruitstuk?

_________________
opelfan van voornamelijk calibra en ascona c
c20let driver


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010, 18:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb 2010, 14:52
Berichten: 165
Woonplaats: Thuis
gasklepsensor wil ook nog wel eens voor leuke verrassingen zorgen... :ugeek:

_________________
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010, 21:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 sep 2009, 19:29
Berichten: 238
Woonplaats: Den Helder
Vanmiddag hebben we de LFR vervangen en het gaskleppendeksel gereinigd, die bleek behoorlijk vuil te zijn! :shock: Motor is met een paperclip uitgelezen en hij gaf alleen 12 en 31 aan, dus niks bijzonders. Wel hebben we met het vervangen van de LFR de accupunten los gehad dus mogelijke storingen zijn daarmee gewist. Na plaatsen van andere LFR natuurlijk wel eerst even een stukkie gereden en de auto reageerde erg goed en liep ook stationair netjes zoals het hoort en zonder rare rookpluimen. Wel het idee dat de uitlaatgassen (CO2) nog niet optimaal zijn, maar dat is puur afgaande op ons reukvermogen ;) Morgen wordt de auto weer aan de kast gelegt voor de CO2 meting, dus spannend of het probleem nu verholpen is. Feit is wel dat de auto nu een stuk beter/rustiger loopt, maar of ie door de CO2 meting komt betwijfel ik nog een beetje. Zou dan toch als eerste aan de lambdazonde denken :think:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010, 21:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 sep 2009, 19:29
Berichten: 238
Woonplaats: Den Helder
Arjan Kuijper schreef:
Ha, ervaring genoeg :lol:

Allereerst, ik neem aan dat je al eens opnieuw getankt hebt, oude benzine loopt ie heel vervelend op... Als je benzine ruikt heb je een lekkage in 1 van je slangen, ook een veel voorkomend probleem bij wagens die lang stil staan.

Ook je koelvloeistof temperatuursensor kan dit probleem veroorzaken, de blauwe tweepolige stekker bij je thermostaat. Deze kost iets van 15 euro en zou ik als eerste even wisselen voor een nieuwe.

Verder is alles qua electra in orde? Goede massa's, geen rotte stekkers of twijfelachtige sensoren?


Benzinetank was helemaal tot de laatste druppel leeggehaald Arjan en al enkele keren nieuwe tank benzine erin. Massa's en stekkers zijn voor zover ik weet in orde, evenals de sensoren :think:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010, 21:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 sep 2009, 16:44
Berichten: 498
Woonplaats: enschede
TurboPauluz schreef:
Vanmiddag hebben we de LFR vervangen en het gaskleppendeksel gereinigd, die bleek behoorlijk vuil te zijn! :shock: Motor is met een paperclip uitgelezen en hij gaf alleen 12 en 31 aan, dus niks bijzonders. Wel hebben we met het vervangen van de LFR de accupunten los gehad dus mogelijke storingen zijn daarmee gewist. Na plaatsen van andere LFR natuurlijk wel eerst even een stukkie gereden en de auto reageerde erg goed en liep ook stationair netjes zoals het hoort en zonder rare rookpluimen. Wel het idee dat de uitlaatgassen (CO2) nog niet optimaal zijn, maar dat is puur afgaande op ons reukvermogen ;) Morgen wordt de auto weer aan de kast gelegt voor de CO2 meting, dus spannend of het probleem nu verholpen is. Feit is wel dat de auto nu een stuk beter/rustiger loopt, maar of ie door de CO2 meting komt betwijfel ik nog een beetje. Zou dan toch als eerste aan de lambdazonde denken :think:

code 31 is wel toevallig de odp sensor die ik aanhaalde hoor
dus weet je ecu niet hoe je krukas staat
en hoe de ontsteking moet reageren,.ontstekingstijdstip
soms hapert de odp zoals ik ook heb gehad en dan soms licht ff het motorlampje op
maar niet altijd
het hangt af van hoe lang de storing erin zit,en als hij lang genoeg duurt slaat hij hem op in het storinggeheugen anders niet
de vervuiling door roet kan dan idd je lambdasensor vervuilen zodat hij ook niet meer goed kan meten

_________________
opelfan van voornamelijk calibra en ascona c
c20let driver


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010, 22:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb 2010, 14:52
Berichten: 165
Woonplaats: Thuis
12 en 31 dus nix bijzonders.. :whistle:

"NO i did NOT have a sexual relationship with that woman" :whistle:
:doh:

gauw die sensor vervangen en je lambda ff reinigen ;)
Oh wat fijn zoveel helpende vriendelijke mensen op een forum!! :D


(sorry ritalin vergeten)

_________________
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling