Calibra Dream Team
http://forum.calibradreamteam.nl/

Turbodruk
http://forum.calibradreamteam.nl/viewtopic.php?f=11&t=597
Pagina 1 van 1

Auteur:  lemans [ ma 26 jul 2010, 19:23 ]
Berichttitel:  Turbodruk

Ik vermoed dat ik een probleem heb met de turbodruk.
2de versnelling ff houden op 3000 toeren en dan gas open gaat de druk naar 0.9 bar en zakt even later tot 0.7 bar (dit zal waarschijnlijk normaal zijn omwille van de overboost).
Maar telkens als ik een versnelling hoger schakel gaat er telkens 0.1 bar vanaf.
Dus:
3de versnelling 0.6 bar
4 de versnelling 0.5 bar
5 de versnelling 0.4 bar

is dit normaal?
is het de bedoeling niet om in elke versnelling 0.7 bar te hebben?
en moet je in elke versnelling geen overboost hebben als de gas tot beneden duwt?

iemand hier wat meer info over.




Edit:
nog ff ermee gereden.
druk blijft niet stabiel in hogere versnelling.
Soms gaat hij in overboost naar 0.9 bar om daarna weg te vallen naar 0.4 bar.
Daarna nog iets te zakken tot 0.3 bar en dan terug omhoog tot 0.4 bar.

Auteur:  lemans [ ma 26 jul 2010, 20:09 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Ik heb ook de indruk dat de turbo traag op gang komt.
ik zit bijna rond de 4000 toeren alvorens deze een beetje druk opbouwt.



even de wasrgateklep afgesteld zoals het in TIS staat.
max 0.3 bar en foutcode 113

Auteur:  opel4ever [ di 27 jul 2010, 10:00 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

Hier dit even doorlezen (gehele site is trouwens erg interresant.)

Op de site staat hoe je een aantal beveiligingen uit kan zetten om te testen of je zitting van je turbo nog goed is en of dat je amal valve nog goed is, en of je turbo niet gescheurd is enzo.

hier de link:

http://www.max-boost.co.uk/max-boost/turbo/turbo.htm#actuator

hee ik denk dat ik iets gevonden heb.

lees maar eens:

Boost creep and the LET

There are two sources of boost creep on the LET:

1. ECU pulsing of the wastegate (via the amal valve)

2. The spring of the actuator giving way before maximum boost is reached

Which one is more pronounced can only be found experimentally, and it depends on the make of ECU and actuator make/settings/age. It's easy to check it out, all you need is a boost gauge and some common sense.

Disconnect the pipe from the back of the actuator and plug it with a bolt. Keep it from swinging about with a cable tie. Beware: Now the ECU has no way of pulsing the wastegate, so the 1st gear boost restrictor doesn't apply. If it's a hot day and the temps go over the hill the ECU will be unable to cut down boost, so try this on a cool day, and only if you have a proper intercooler fitted. You'll see that max boost is reached quicker and it will be more brutal too! If you feel a big difference in driveability, that means that the ECU is working overtime pulsing your wastegate, so that might indicate something's wrong.

Next step is to disconnect the wastegate altogether - wind up the nuts several turns, so that the wastegate is kept shut irrespective of boost pressure. Now we're in danger territory, because it's very easy for boost to get out of hand and damage the engine with a boost spike. Avoid full throttle and keep your eye on the boost gauge. If the engine feels a lot more keen to rev, it means that the actuator is tired and it's half-open even when it's supposed to be shut. The diaphragms in the actuators don't live forever, and the springs do get tired after a few years. Get a new one and adjust it properly.

ik zou alleen voor stap 1 gaan, 2 lijkt me te gevaarlijk, mits je twijfels heb aan je acuator, de eerste stap kan je veilig kijken of je amal valve stuk is, of dat er iets anders aan de hand is waardoor je amal ingrijpt.

Auteur:  lemans [ di 27 jul 2010, 11:25 ]
Berichttitel:  Re: Turbodruk

bedankt,hier kan ik al iets mee ;)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/