Calibra Dream Team

Welkom op het Forum
Het is nu di 08 jul 2025, 18:49

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Turbo bijna overleden?
BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010, 19:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 sep 2009, 19:29
Berichten: 238
Woonplaats: Den Helder
Sinds een tijdje merk ik dat ik minder vermogen heb. En de volgende problemen hebben zich inmiddels voorgedaan:

Bij stationair draaien komt er na een tijdje flink wat rook uit de uitlaten (olie in de turbo?) met een olielucht. Verbruik van olie is overigens minimaal. Ook het toerental is af en toe onrustig. Bij het rijden geeft de auto in bv. de vierde versnelling met inhalen en hoger toerental af en toe een "schok" , wat er volgens mij op zou kunnen wijzen dat ie in de motorbeveiliging schiet. Ook de dumvalve blaast niet meer af zoals ie in het verleden gedaan heeft en ik merk gewoon duidelijk dat het vermogen omlaag is gegaan, bij vol vermogen geeft ie regelmatig niet thuis. Ook gebeurt het soms dat als ik van de 1e naar de 2e versnelling ga de auto ineens geen benzine meer lijkt te geven, waardoor ik snel de koppeling in moet trappen en de auto soms afslaat. Dit gebeurt voornamelijk met een koude motor. Met het uitlezen geeft ie code 113 aan, volgens het schema duidt dit op het volgende: Boost control out of range :(

Ik kan er naast zitten en moet nog nachecken of het misschien een turboslang is die niet dicht is, maar zijn dit de symtonen van een turbo die op z'n eind is? Of kunnen dit soort vage problemen zich ook voordoen als je bv massaproblemen hebt? Deze turbo is al ongeveer 8 jaar oud namelijk...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010, 21:48 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010, 20:59
Berichten: 244
Woonplaats: aarschot (belgië)
ik heb dezelfde foutcode.
ik haal max 0.3 bar.
ik vermoed probleem met de actuator.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010, 22:01 
Offline

Geregistreerd: vr 13 maart 2009, 22:16
Berichten: 194
Actuator en/of Amal klep, tijd voor vervanging van beiden.

@lemans: 0,3? Weet je zeker dat je de vacuümslangetjes op de turbo niet met elkaar omgewisseld hebt? Als je overdruk actuator en recirculatieklep (daar onder) met elkaar omwisselt dan komt er ook dat resultaat op de drukmeter te staan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010, 22:04 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010, 20:59
Berichten: 244
Woonplaats: aarschot (belgië)
InjectTheVenom schreef:
Actuator en/of Amal klep, tijd voor vervanging van beiden.

@lemans: 0,3? Weet je zeker dat je de vacuümslangetjes op de turbo niet met elkaar omgewisseld hebt? Als je overdruk actuator en recirculatieklep (daar onder) met elkaar omwisselt dan komt er ook dat resultaat op de drukmeter te staan.



meter zegt 0.3 bar
ik ben donderdag naar nederland gereden en in zesde versnelling ging de druk even naar 0.7 bar om onmiddelijk terug te vallen op 0.3 bar.
en van vacuumslangetjes heb ik eigelijk niks los gehad.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010, 22:06 
Offline

Geregistreerd: vr 13 maart 2009, 22:16
Berichten: 194
Grrrr hoe godvergeten irritant dat heeft de mijne dus ook :x


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010, 22:08 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010, 20:59
Berichten: 244
Woonplaats: aarschot (belgië)
InjectTheVenom schreef:
Grrrr hoe godvergeten irritant dat heeft de mijne dus ook :x



hmmm is gewoon om gek te worden.
je kunt gewoon niet veilig iemand inhalen :(


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010, 17:05 
Offline

Geregistreerd: di 19 jan 2010, 19:40
Berichten: 13
Ligt niet aan je Turbo.
Ik heb dat probleem ook gehad.
Bij mij lag het aan dat er niet genoeg brandstof erdoorheen kwam.
Ik had toen mijn brandstofpomp injectoren vervangen. En toen was het probleem opgelost.
Mijn auto piekte net zoals jullie 0.7 en daarna na 4.000RPM liep het in een keer terug.
Het was dus op en neer met de druk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010, 17:07 
Offline

Geregistreerd: di 19 jan 2010, 19:40
Berichten: 13
En turbopauluz.
Dat van jouw is de Turbo aan zijn einde.
En mijn ervaring is haal GEEN gereviseerde turbo maar een nieuwe.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010, 18:04 
Offline

Geregistreerd: vr 01 jan 2010, 20:59
Berichten: 244
Woonplaats: aarschot (belgië)
bij mij ligt het aan de wastegateklep.
heb er behoorlijke speling op.

en als de druk rond de 0.2 bar hou krijg ik foutcode 16.
heb de bedrading gecontroleerd en die is goed.
heb ook een nieuwe klopsensor gemonteerd.

is dit omdat ik te weinig druk heb of weet iemand hier een antwoord op?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling