Sinds een tijdje merk ik dat ik minder vermogen heb. En de volgende problemen hebben zich inmiddels voorgedaan:
Bij stationair draaien komt er na een tijdje flink wat rook uit de uitlaten (olie in de turbo?) met een olielucht. Verbruik van olie is overigens minimaal. Ook het toerental is af en toe onrustig. Bij het rijden geeft de auto in bv. de vierde versnelling met inhalen en hoger toerental af en toe een "schok" , wat er volgens mij op zou kunnen wijzen dat ie in de motorbeveiliging schiet. Ook de dumvalve blaast niet meer af zoals ie in het verleden gedaan heeft en ik merk gewoon duidelijk dat het vermogen omlaag is gegaan, bij vol vermogen geeft ie regelmatig niet thuis. Ook gebeurt het soms dat als ik van de 1e naar de 2e versnelling ga de auto ineens geen benzine meer lijkt te geven, waardoor ik snel de koppeling in moet trappen en de auto soms afslaat. Dit gebeurt voornamelijk met een koude motor. Met het uitlezen geeft ie code 113 aan, volgens het schema duidt dit op het volgende: Boost control out of range
Ik kan er naast zitten en moet nog nachecken of het misschien een turboslang is die niet dicht is, maar zijn dit de symtonen van een turbo die op z'n eind is? Of kunnen dit soort vage problemen zich ook voordoen als je bv massaproblemen hebt? Deze turbo is al ongeveer 8 jaar oud namelijk...