Calibra Dream Team
http://forum.calibradreamteam.nl/

Turbo bijna overleden?
http://forum.calibradreamteam.nl/viewtopic.php?f=11&t=614
Pagina 1 van 1

Auteur:  TurboPauluz [ za 07 aug 2010, 19:25 ]
Berichttitel:  Turbo bijna overleden?

Sinds een tijdje merk ik dat ik minder vermogen heb. En de volgende problemen hebben zich inmiddels voorgedaan:

Bij stationair draaien komt er na een tijdje flink wat rook uit de uitlaten (olie in de turbo?) met een olielucht. Verbruik van olie is overigens minimaal. Ook het toerental is af en toe onrustig. Bij het rijden geeft de auto in bv. de vierde versnelling met inhalen en hoger toerental af en toe een "schok" , wat er volgens mij op zou kunnen wijzen dat ie in de motorbeveiliging schiet. Ook de dumvalve blaast niet meer af zoals ie in het verleden gedaan heeft en ik merk gewoon duidelijk dat het vermogen omlaag is gegaan, bij vol vermogen geeft ie regelmatig niet thuis. Ook gebeurt het soms dat als ik van de 1e naar de 2e versnelling ga de auto ineens geen benzine meer lijkt te geven, waardoor ik snel de koppeling in moet trappen en de auto soms afslaat. Dit gebeurt voornamelijk met een koude motor. Met het uitlezen geeft ie code 113 aan, volgens het schema duidt dit op het volgende: Boost control out of range :(

Ik kan er naast zitten en moet nog nachecken of het misschien een turboslang is die niet dicht is, maar zijn dit de symtonen van een turbo die op z'n eind is? Of kunnen dit soort vage problemen zich ook voordoen als je bv massaproblemen hebt? Deze turbo is al ongeveer 8 jaar oud namelijk...

Auteur:  lemans [ za 07 aug 2010, 21:48 ]
Berichttitel:  Re: Turbo bijna overleden?

ik heb dezelfde foutcode.
ik haal max 0.3 bar.
ik vermoed probleem met de actuator.

Auteur:  InjectTheVenom [ za 07 aug 2010, 22:01 ]
Berichttitel:  Re: Turbo bijna overleden?

Actuator en/of Amal klep, tijd voor vervanging van beiden.

@lemans: 0,3? Weet je zeker dat je de vacuümslangetjes op de turbo niet met elkaar omgewisseld hebt? Als je overdruk actuator en recirculatieklep (daar onder) met elkaar omwisselt dan komt er ook dat resultaat op de drukmeter te staan.

Auteur:  lemans [ za 07 aug 2010, 22:04 ]
Berichttitel:  Re: Turbo bijna overleden?

InjectTheVenom schreef:
Actuator en/of Amal klep, tijd voor vervanging van beiden.

@lemans: 0,3? Weet je zeker dat je de vacuümslangetjes op de turbo niet met elkaar omgewisseld hebt? Als je overdruk actuator en recirculatieklep (daar onder) met elkaar omwisselt dan komt er ook dat resultaat op de drukmeter te staan.



meter zegt 0.3 bar
ik ben donderdag naar nederland gereden en in zesde versnelling ging de druk even naar 0.7 bar om onmiddelijk terug te vallen op 0.3 bar.
en van vacuumslangetjes heb ik eigelijk niks los gehad.

Auteur:  InjectTheVenom [ za 07 aug 2010, 22:06 ]
Berichttitel:  Re: Turbo bijna overleden?

Grrrr hoe godvergeten irritant dat heeft de mijne dus ook :x

Auteur:  lemans [ za 07 aug 2010, 22:08 ]
Berichttitel:  Re: Turbo bijna overleden?

InjectTheVenom schreef:
Grrrr hoe godvergeten irritant dat heeft de mijne dus ook :x



hmmm is gewoon om gek te worden.
je kunt gewoon niet veilig iemand inhalen :(

Auteur:  Loodgieter [ wo 08 sep 2010, 17:05 ]
Berichttitel:  Re: Turbo bijna overleden?

Ligt niet aan je Turbo.
Ik heb dat probleem ook gehad.
Bij mij lag het aan dat er niet genoeg brandstof erdoorheen kwam.
Ik had toen mijn brandstofpomp injectoren vervangen. En toen was het probleem opgelost.
Mijn auto piekte net zoals jullie 0.7 en daarna na 4.000RPM liep het in een keer terug.
Het was dus op en neer met de druk.

Auteur:  Loodgieter [ wo 08 sep 2010, 17:07 ]
Berichttitel:  Re: Turbo bijna overleden?

En turbopauluz.
Dat van jouw is de Turbo aan zijn einde.
En mijn ervaring is haal GEEN gereviseerde turbo maar een nieuwe.

Auteur:  lemans [ zo 12 sep 2010, 18:04 ]
Berichttitel:  Re: Turbo bijna overleden?

bij mij ligt het aan de wastegateklep.
heb er behoorlijke speling op.

en als de druk rond de 0.2 bar hou krijg ik foutcode 16.
heb de bedrading gecontroleerd en die is goed.
heb ook een nieuwe klopsensor gemonteerd.

is dit omdat ik te weinig druk heb of weet iemand hier een antwoord op?

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/