Calibra Dream Team
http://forum.calibradreamteam.nl/

roest preventie,,,geld ook voor astra f ,,en vectra a
http://forum.calibradreamteam.nl/viewtopic.php?f=8&t=204
Pagina 1 van 1

Auteur:  calipeter [ za 12 sep 2009, 10:08 ]
Berichttitel:  roest preventie,,,geld ook voor astra f ,,en vectra a

heb je een schuifdak?
maak dan een opening bij de deurtule ( waar de bedrading de deur in gaat) beide deuren hetzelfde!!
maak dat rubber open aan de onderkant,door er een sneetje in te maken.
haal dan de tule los aan de caroserie
trek de zwarte afwateringslang door het gat naar buiten (dus de slang uit de koker (a stijl)halen door het gat van de bedradingstule vd caroserie
dan de slang door het sneetje van de tule halen
de tule weer in de caroserie bevestigen en de afwateringslang netjes naar beneden laten lopen langs het spatbord.
koop een stuk slang dat net over de afwateringslang past en verleng deze slang van het dak
zodat hij net onder het spatbord uit komt te steken
nu valt het regenwater niet meer in je koker zodat je koker niet meer kan rotten door de honderden liters regen en was water die het jaarlijks te voorduren krijgt
let bij deze montage er even op dat de afwateringslang netjes door de tule naar buiten komt
geen knikken maakt om verstopping te voorkomen
het is helaas met alle opels zo dat het schuifdak de voorste 2 slangen gewoon in de koker laat afwateren via de a stijl,waardoor je koker van binnenuit gaat rotten
ik heb dit al jaren geleden opgelost door bovenstaande bewerking uit te voeren :D
er zijn mensen die denken dat als het schuifdak dicht is er geen water langs kan komen
nou je zal verbaasd zijn hoeveel water er langs de rubberen afdichting komt tijdens een wasbeurt of regenbui
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
haal de vloermat voor eruit,,
dan zie je een dikke schuimmat liggen
haal die eruit,hij zal hoogstwaarschijnlijk drijven van het water aan de onderkant!!!!
dit komt denk ik door condesvorming door de jaren heen
en laat je bodem rotten!!
je merkt niet dat het water daar is omdat de bovenkant van de foammat droog blijft
kijk gelijk ff na deze klus of je een rotte plek hebt ter hoogte van je gaspedaal!!
haal op de plek vlak voor het gaspedaal de zwarte teerlaag weg,in veel gevallen kom je een dikke bult tegen op het
plaatwerk
dit is doorroestend metaal!!
dit komt omdat daaronder een balk zit van de voortrein van de caroserie
daar zit aan de buitenkant (bodemkant) een rond gat in de koker (standaard zo door opel gemaakt)
daar komt water en pekel doorheen met het rijden
wat resulteerd in het gaan roesten van de aanhechting waar de koker op de bodemplaat zit gelast en dus op het laatst een gat vormt in de bodem
en dan ben je te laat
dit zit zowel links als recht op de boden
dus beide kanten ff de teerlaag weghalen en controleren of er roest zit
en dan lassen om erger te voorkomen

deze bewerkingen gelden ook voor vectra a en astra f!! :| :mrgreen: :roll: :evil: :cry: :D

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

haal je accu even uit de auto
neem blanke tectiel en spuit de plaat waar de accu op staat van alle kanten die je maar kan in met tectiel
daar waar de plaat gelast is op het binnenbord roest hij in veel gevallen
ik heb wel eens een vectra gezien waar hij voor 30 procent eruit gerot was
gewoon overal aan de onderkant van de accubak alles inspuiten met blanke tectiel en liefst ook van onderuit bij het binnenbord
dus achter het kunstoff binnenbord ook!!
:cry: :oops: :x :twisted: :roll: :o ;)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
neem blanke tectiel en spuit je motorkap in aan de voorkant waar je de kleine sleufgaatjes vind
daar komt veel regenwater en pekel door met het rijden en laat je motorkap aan de voorkant doorroesten
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
de foamlaag aan het schutbord ,dus binnenkant motorruimte,,,,
waar de rembekrachtiging en stuurhuis aan vast zitten,,
onderaan bij de boden goed nakijken op roest en of de foamlaag niet nat is aan de achterzijde
waar het plaatwerk van het schutbord zit

:o ;)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
haal de kunstoff bekleding weg uit de kofferbak waar de achterlichten zitten
ook de stoffen zijkaarten wegnemen zodat je alles goed kunt overzien!!
bekijk daar goed alle lasnaden en doe er blanke tectiel in
overal waar je maar naden ziet
hier lekt vaak water langs via het achterlicht waardoor er roest en later zelfs een verrotte
kofferbakplaat en kofferbakbodemplaat zal komen
dit wil je echt niet meemaken
dus tectileren die handel ,,ook van onderuit onder de auto dus

en als je daar dan toch bezig bent ,,,,
zet je auto op kranten aan de achterkant ,de vloer met kranten bedekken
en laat verlopen olie langs je achterspatbordranden lopen
van binnen uit dan wel he? hahaha ;)
verlopen olie komt heel goed tussen de lasnaden dus kan je mooi je spatbordranden beschermen door dit in je auto gewoon tussen de lasnaden te laten lopen
uit laten lekken en klaar is kees ;)
olie blijf op zn plek is beter dan tectiel wat uitdroogd en weer scheurtjes geeft waardoor er
weer water bij kan komen ;)
en denk niet hahaha ik heb een finse makelijk mij gebeurd niks
dan zit je fout!
ook die gaan roesten op den duur helaas
ik heb ze gezien :shock:
:mrgreen:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
de a stijl
demonteer je spatbord en bekijk de a stijl die nu zichtbaar is
tectileer de gehele stijl vanaf het raam naar beneden
hier komt veel roest voor die je normaal niet kan zien
op deze belangrijke plek :mrgreen:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
de deuren :o :roll:
demonteer je deurkaarten
en bekijk de binnenkant onder van je deuren
hier loopt al het water langs je raam naar binnen en valt door de gaten in de onderdeur naar buiten
tectileer met blanke tectiel licht!!! om de gaten heen en de rest beneden in de deur
zorg dat de gaten open blijven
want het water moet er wel uit kunnen
vele liters water stromen in je deur tijdens wasbeurt en regenbuien 8-)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
een lastige klus is het schuifak
het schuifdak moet je demonteren om langs de dakplaat te kunnen kijken of zich daar roest heeft gevormt
daar waar de dakplaat op het schuifadak is gelast
de puntlasnaad rondom dus :|
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
de veerschotels achter goed tectileren en ook de binnenborden bij de schokbrekers goed tectyleren
dit zijn zwakke plekken :idea:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
het onverwachte feestbeest
de roesttopper bij het achterwiel :shock:

krik je auto achter bij het wiel iets op
daar zie je aan de kokerkant ,in het binnenbord een grote zwarte kunstoff plaat zitten onderaan
die kan je demonteren door hem voorzichtig weg te trekken uit zijn houders
eenmaal weggenomen zal je kilo,s modder tegenkomen

en dan nog het ergste
daar waar de kunstoff plaat vast zat<<<<in de koker welgezegt met eengroot rond gat :(
waar alle rijwater pekel en modder zomaar je lieve kokertje inloopt
dat zou je nu toch echt niet verwachten :o :o :| :cry:
je koker word gewoon door de jaren heen verwoest doordat water en pekel vrijspel hebben gekregen van adam opel om achter deze kunstoffplaat langs te mogen druipen en zo je koker binnen te gaan
dussssssssss
stoppen die handel
koker reinigen tectileren en de kap
na montage,,of rondom tectyleren,,, of weglaten en rubber doppen in de gaten vd koker monteren zodat ze echt!!! waterdicht zijn
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
verwijder de sideskirts (de zwarte kunstoff bekleding onder aan de kokers)
en controleer op roest
en verwijder alle modder die zich daar heeft gehecht
liefst tectileren aan onderkant koker
en monteer de skirts weer ;)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
als de deur open is zie je een rubberstrip aan de koker
dat is een tochtstrip
die kan je demonteren
dan zie je roest bij de laspennetjes waar de strip mee gemonteerd word
ook dit herstellen met lak of tectiel
om verder roesten te voorkomen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
jongens,,,
ik hoop dat ik jullie hiermee een heleboel ellende kan besparen
success met jullie mooie bolides en hou ze goed :D :) ;)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Auteur:  TurboPauluz [ zo 11 okt 2009, 12:49 ]
Berichttitel:  Re: roest preventie,,,geld ook voor astra f ,,en vectra a

Zitten zeker bruikbare tips tussen. Toch, ik ben van mening dat als je zorgt dat al je afwateringskanalen keurig netjes schoon blijven, dat je jezelf dan al een hoop ellende bespaart. Datzelfde geldt voor de onderkant bij je vloermatten. Als je de afwateringskanalen e.d. voor goed schoonhoudt loopt het water niet via je kachel naar de edele voetjes. Maar hoe dan ook, alles ook nog eens extra in de dikke blanke lak zetten kan nooit geen kwaad, evenals je kokers aan de binnenkant flink in de tectiel spuiten tot het er uitloopt (uiteraard de afvoergaten goed open houden, en liefst voordat je begint doorblazen met hogedruk om zand/modder e.d zoveel mogelijk eruit te krijgen) De Calibra op al die punten goed bijhouden kan in mijn ogen al een hoop ellende schelen. Maar deze tips zijn meer dan welkom en ik zal al deze punten zeker nog eens extra nalopen ;)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/