| Calibra Dream Team http://forum.calibradreamteam.nl/ |
|
| roest preventie,,,geld ook voor astra f ,,en vectra a http://forum.calibradreamteam.nl/viewtopic.php?f=8&t=204 |
Pagina 1 van 1 |
| Auteur: | calipeter [ za 12 sep 2009, 10:08 ] |
| Berichttitel: | roest preventie,,,geld ook voor astra f ,,en vectra a |
heb je een schuifdak? maak dan een opening bij de deurtule ( waar de bedrading de deur in gaat) beide deuren hetzelfde!! maak dat rubber open aan de onderkant,door er een sneetje in te maken. haal dan de tule los aan de caroserie trek de zwarte afwateringslang door het gat naar buiten (dus de slang uit de koker (a stijl)halen door het gat van de bedradingstule vd caroserie dan de slang door het sneetje van de tule halen de tule weer in de caroserie bevestigen en de afwateringslang netjes naar beneden laten lopen langs het spatbord. koop een stuk slang dat net over de afwateringslang past en verleng deze slang van het dak zodat hij net onder het spatbord uit komt te steken nu valt het regenwater niet meer in je koker zodat je koker niet meer kan rotten door de honderden liters regen en was water die het jaarlijks te voorduren krijgt let bij deze montage er even op dat de afwateringslang netjes door de tule naar buiten komt geen knikken maakt om verstopping te voorkomen het is helaas met alle opels zo dat het schuifdak de voorste 2 slangen gewoon in de koker laat afwateren via de a stijl,waardoor je koker van binnenuit gaat rotten ik heb dit al jaren geleden opgelost door bovenstaande bewerking uit te voeren er zijn mensen die denken dat als het schuifdak dicht is er geen water langs kan komen nou je zal verbaasd zijn hoeveel water er langs de rubberen afdichting komt tijdens een wasbeurt of regenbui xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx haal de vloermat voor eruit,, dan zie je een dikke schuimmat liggen haal die eruit,hij zal hoogstwaarschijnlijk drijven van het water aan de onderkant!!!! dit komt denk ik door condesvorming door de jaren heen en laat je bodem rotten!! je merkt niet dat het water daar is omdat de bovenkant van de foammat droog blijft kijk gelijk ff na deze klus of je een rotte plek hebt ter hoogte van je gaspedaal!! haal op de plek vlak voor het gaspedaal de zwarte teerlaag weg,in veel gevallen kom je een dikke bult tegen op het plaatwerk dit is doorroestend metaal!! dit komt omdat daaronder een balk zit van de voortrein van de caroserie daar zit aan de buitenkant (bodemkant) een rond gat in de koker (standaard zo door opel gemaakt) daar komt water en pekel doorheen met het rijden wat resulteerd in het gaan roesten van de aanhechting waar de koker op de bodemplaat zit gelast en dus op het laatst een gat vormt in de bodem en dan ben je te laat dit zit zowel links als recht op de boden dus beide kanten ff de teerlaag weghalen en controleren of er roest zit en dan lassen om erger te voorkomen deze bewerkingen gelden ook voor vectra a en astra f!! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx haal je accu even uit de auto neem blanke tectiel en spuit de plaat waar de accu op staat van alle kanten die je maar kan in met tectiel daar waar de plaat gelast is op het binnenbord roest hij in veel gevallen ik heb wel eens een vectra gezien waar hij voor 30 procent eruit gerot was gewoon overal aan de onderkant van de accubak alles inspuiten met blanke tectiel en liefst ook van onderuit bij het binnenbord dus achter het kunstoff binnenbord ook!! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx neem blanke tectiel en spuit je motorkap in aan de voorkant waar je de kleine sleufgaatjes vind daar komt veel regenwater en pekel door met het rijden en laat je motorkap aan de voorkant doorroesten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx de foamlaag aan het schutbord ,dus binnenkant motorruimte,,,, waar de rembekrachtiging en stuurhuis aan vast zitten,, onderaan bij de boden goed nakijken op roest en of de foamlaag niet nat is aan de achterzijde waar het plaatwerk van het schutbord zit xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx haal de kunstoff bekleding weg uit de kofferbak waar de achterlichten zitten ook de stoffen zijkaarten wegnemen zodat je alles goed kunt overzien!! bekijk daar goed alle lasnaden en doe er blanke tectiel in overal waar je maar naden ziet hier lekt vaak water langs via het achterlicht waardoor er roest en later zelfs een verrotte kofferbakplaat en kofferbakbodemplaat zal komen dit wil je echt niet meemaken dus tectileren die handel ,,ook van onderuit onder de auto dus en als je daar dan toch bezig bent ,,,, zet je auto op kranten aan de achterkant ,de vloer met kranten bedekken en laat verlopen olie langs je achterspatbordranden lopen van binnen uit dan wel he? hahaha verlopen olie komt heel goed tussen de lasnaden dus kan je mooi je spatbordranden beschermen door dit in je auto gewoon tussen de lasnaden te laten lopen uit laten lekken en klaar is kees olie blijf op zn plek is beter dan tectiel wat uitdroogd en weer scheurtjes geeft waardoor er weer water bij kan komen en denk niet hahaha ik heb een finse makelijk mij gebeurd niks dan zit je fout! ook die gaan roesten op den duur helaas ik heb ze gezien xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx de a stijl demonteer je spatbord en bekijk de a stijl die nu zichtbaar is tectileer de gehele stijl vanaf het raam naar beneden hier komt veel roest voor die je normaal niet kan zien op deze belangrijke plek xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx de deuren demonteer je deurkaarten en bekijk de binnenkant onder van je deuren hier loopt al het water langs je raam naar binnen en valt door de gaten in de onderdeur naar buiten tectileer met blanke tectiel licht!!! om de gaten heen en de rest beneden in de deur zorg dat de gaten open blijven want het water moet er wel uit kunnen vele liters water stromen in je deur tijdens wasbeurt en regenbuien xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx een lastige klus is het schuifak het schuifdak moet je demonteren om langs de dakplaat te kunnen kijken of zich daar roest heeft gevormt daar waar de dakplaat op het schuifadak is gelast de puntlasnaad rondom dus xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx de veerschotels achter goed tectileren en ook de binnenborden bij de schokbrekers goed tectyleren dit zijn zwakke plekken xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx het onverwachte feestbeest de roesttopper bij het achterwiel krik je auto achter bij het wiel iets op daar zie je aan de kokerkant ,in het binnenbord een grote zwarte kunstoff plaat zitten onderaan die kan je demonteren door hem voorzichtig weg te trekken uit zijn houders eenmaal weggenomen zal je kilo,s modder tegenkomen en dan nog het ergste daar waar de kunstoff plaat vast zat<<<<in de koker welgezegt met eengroot rond gat waar alle rijwater pekel en modder zomaar je lieve kokertje inloopt dat zou je nu toch echt niet verwachten je koker word gewoon door de jaren heen verwoest doordat water en pekel vrijspel hebben gekregen van adam opel om achter deze kunstoffplaat langs te mogen druipen en zo je koker binnen te gaan dussssssssss stoppen die handel koker reinigen tectileren en de kap na montage,,of rondom tectyleren,,, of weglaten en rubber doppen in de gaten vd koker monteren zodat ze echt!!! waterdicht zijn xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx verwijder de sideskirts (de zwarte kunstoff bekleding onder aan de kokers) en controleer op roest en verwijder alle modder die zich daar heeft gehecht liefst tectileren aan onderkant koker en monteer de skirts weer xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx als de deur open is zie je een rubberstrip aan de koker dat is een tochtstrip die kan je demonteren dan zie je roest bij de laspennetjes waar de strip mee gemonteerd word ook dit herstellen met lak of tectiel om verder roesten te voorkomen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx jongens,,, ik hoop dat ik jullie hiermee een heleboel ellende kan besparen success met jullie mooie bolides en hou ze goed xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx |
|
| Auteur: | TurboPauluz [ zo 11 okt 2009, 12:49 ] |
| Berichttitel: | Re: roest preventie,,,geld ook voor astra f ,,en vectra a |
Zitten zeker bruikbare tips tussen. Toch, ik ben van mening dat als je zorgt dat al je afwateringskanalen keurig netjes schoon blijven, dat je jezelf dan al een hoop ellende bespaart. Datzelfde geldt voor de onderkant bij je vloermatten. Als je de afwateringskanalen e.d. voor goed schoonhoudt loopt het water niet via je kachel naar de edele voetjes. Maar hoe dan ook, alles ook nog eens extra in de dikke blanke lak zetten kan nooit geen kwaad, evenals je kokers aan de binnenkant flink in de tectiel spuiten tot het er uitloopt (uiteraard de afvoergaten goed open houden, en liefst voordat je begint doorblazen met hogedruk om zand/modder e.d zoveel mogelijk eruit te krijgen) De Calibra op al die punten goed bijhouden kan in mijn ogen al een hoop ellende schelen. Maar deze tips zijn meer dan welkom en ik zal al deze punten zeker nog eens extra nalopen |
|
| Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ] |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|