Calibra Dream Team

Welkom op het Forum
Het is nu ma 10 nov 2025, 00:11

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009, 14:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 sep 2009, 19:29
Berichten: 238
Woonplaats: Den Helder
Met opbouwen ontdekt dat er links onderin 1 tapeind afgebroken was op de cylinderkop voor (waar de turbo op komt). Aangezien dit nogal erg lange rvs tapeinden zijn in samenspraak besloten om deze te vervangen voor een kortere variant zodat het opbouwen wat makkelijker gaat. Doch, bij het uitdraaien bleken deze krengen toch wel heel erg vast te zitten en is er nog een tapeind halverwege afgebroken na meerdere pogingen :oops: Ondertussen zijn beiden al met een kleine boor doorgeboord, waarna geprobeerd is ze met een linkse tap en ook een flinke griptang er alsnog uit te krijgen. Maar door de locktite zitten ze zo allerjesus muurvast dat zelfs de boormachine het niet meer trok en zelfs de linkse tap beschadigd afhaakte :o Nu wil ik eigenlijk een kleine linkse tap aanschaffen die dit harde rvs staal aankan, maar las vandaag op een forum dat als het écht muurvast zit dit zelfs niet lukt. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is helemaal uitboren en opnieuw tappen :think: Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja is er misschien nog een andere oplossing om ze eruit te krijgen? Er is er 1 die nog iets uitsteekt waar eventueel nog een griptang op te plaatsen is, die andere is tot de kop afgebroken. Ze zijn ook al volgespoten met kruipolie door het geboorde gaatje maar echt geen enkele beweging :cry:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009, 23:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 sep 2009, 16:44
Berichten: 498
Woonplaats: enschede
tja staal in alluminium is tricky uitboren :roll:
idd rustig uitboren tot je de draad hebt bereikt en dan tappen
of een overmaatse tap (helico )inzetten ,maar ik weet niet of dat wil met een allu kop
ivm de warmtewisseling van het allu ten opzichte van de stalen tap(scheurvorming of loslopen)
mischien weet arjan iets hierop?
ik zou ook geen loctite toepassen op uitl spr stuk bouten
origineel is dat ook niet bij een uitlspruitstuk bout dacht ik
ikzelf heb ook meerdere nagetrokken die iets los waren gekomen en er zat niks tussen dus
maar ja ook dat moet ik nakijken of dat er standaard wel (af fabriek loctite tussen komt)
mijn motortje is van 95 en er was niet aan gewerkt tot op heden
dus ik neem aan dat het er niet tussen hoort

_________________
opelfan van voornamelijk calibra en ascona c
c20let driver


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 09:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 sep 2009, 19:29
Berichten: 238
Woonplaats: Den Helder
Volgens mij is het fabriek uit standaard, maar zeker weten doe ik het niet. Het lijkt me toch dat het uitlaatspruitstuk goed vast moet zitten. Ik denk ook dat het rustig uitboren wordt tot de draad en dan voorzichtig gaan tappen. Ik heb gister nog wel even een linkse tap (grabit) van Boa aangeschafd voor de hardheid 5.6 tot 10.9 en wil ik eventueel nog wel proberen, al heb ik er een hard hoofd in. En van sommige berichten word je ook niet echt vrolijk, staal in aluminium is idd niet echt het fijnste probleem om tegen te komen :cry: En een moer erop lassen zo dicht bij het blok ben ik ook niet echt een voorstander van :think: Anyway, hardstikke bedankt voor je antwoord Peter 8-) Hopelijk zijn er nog wat bruikbare tips, of misschien iemand die ervaringen hiermee heeft?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 09:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 sep 2009, 16:44
Berichten: 498
Woonplaats: enschede
hay
lassen is ook moeilijk zo dicht bij het alluminium
als het wegsmelt heb je er een mooi gat bij zitten
alhoewel het verhitten wat dan gebeurd mischien de loctite wel los kan maken
maar het blijft afwachten en iritant
success ;)

mischien een dunne tap erin maken (linkse draad)dan een bout erindraaien en dan die bout heetstoken en tegelijk eruit proberen te draaien
of heet stoken en dan koud afschrikken en dan proberen te lossen
ja het is wat hoor

_________________
opelfan van voornamelijk calibra en ascona c
c20let driver


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 09:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 sep 2009, 19:29
Berichten: 238
Woonplaats: Den Helder
Dat lassen wordt echt de allerlaatste oplossing idd Peter :lol: Een gat in m'n blok kan ik er nu absoluut niet bijhebben :naughty: Achteraf baal ik dat ik die afgebroken tapeind niet gezien heb voor het monteren van de kop op het onderblok, dan was er ook een stuk makkelijker bij te komen. Maar de kop er nu weer afhalen ga ik echt niet doen na al die moeite haha! En baal natuurlijk ook dat ik die lange tapeinden wilde vervangen voor kortere. Er zitten boven nog een paar lange in nu en die laat ik daar mooi zitten waar ze zitten...ze zitten mij veels te vast die krengen ;) Zelfs ff een luchtfilter vervangen ging ongelooflijk moeilijk. Heeft ongetwijfeld met de kou te maken. Een half uur bezig om even een nieuwe filter in te leggen en hem weer goed af te sluiten gaat natuurlijk helemaal nergens meer over :oops: Toch maar een kachel gaan plaatsen in die hooischuur :shifty:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 10:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 sep 2009, 16:44
Berichten: 498
Woonplaats: enschede
hihihih
taaie rakkers he die luchtfilters ????
hahahah
ja zal wel met kou te maken hebben
en een grote schuur is erg lastig op temperatuur te houden natuurlijk
ik kom ook van de boer hahaha
ik zat vroeger ook swinters tot in de kleine uurtjes met auto,s te werken in die koude schuur in friesland
en dat was nog maar een kleine schuur naast de boerderij ,maar met heteluchtkanon was het een beeetje aangenaam te krijgen
heeey werk ze he ;)

_________________
opelfan van voornamelijk calibra en ascona c
c20let driver


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 13:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2008, 23:31
Berichten: 1364
Woonplaats: Grathem / Nederweert
Heb er helaas ook ervaring mee en heb er maar 1 woord voor: kut...

Linkse tappen werken in 99% van de gevallen niet en uitboren en opnieuw tappen is de enige optie. Echter wil ook dit niet altijd lukken :oops:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 20:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 sep 2009, 19:29
Berichten: 238
Woonplaats: Den Helder
Nou da's fraai jongens, dit doet mijn laatste sprankje hoop als sneeuw in de zon ook weer verdwijnen :lol: Dus waarschijnlijk ook nog eens voor Jan met zijn achternaam van 3 letters die dure taps gekocht :doh: En uitboren en opnieuw tappen wil dus ook niet altijd helpen? Heb je daar ervaring mee toevallig Arjan, en zo ja wat zou dan nog een optie kunnen zijn? Ik ga nu overal maar rekening mee houden...nog nét niet met een andere kop :shock: Damn, dit wordt een fantastisch spannend slot zo dit 2009 :whistle:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 20:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 sep 2009, 19:29
Berichten: 238
Woonplaats: Den Helder
calipeter schreef:
hihihih
taaie rakkers he die luchtfilters ????
hahahah
ja zal wel met kou te maken hebben
en een grote schuur is erg lastig op temperatuur te houden natuurlijk
ik kom ook van de boer hahaha
ik zat vroeger ook swinters tot in de kleine uurtjes met auto,s te werken in die koude schuur in friesland
en dat was nog maar een kleine schuur naast de boerderij ,maar met heteluchtkanon was het een beeetje aangenaam te krijgen
heeey werk ze he ;)


De schuur waar wij in werken zit vol met gaten en kieren Peter, het lijkt op een schuur uit de Napoleon-tijd...het zou goed passen bij een Calibra die al wat jaartjes a/h roesten is bij de wielkasten :? En als we geluk hebben is het er in dat tochthok net aan 3 graden warmer dan buiten, daarom moet ie nu maar eens snel klaar zijn voordat ik aan een tapeind vastvries :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009, 20:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009, 12:45
Berichten: 411
TurboPauluz schreef:
voordat ik aan een tapeind vastvries :shock:


Kijk maar uit dan waarmee je vast vriest! :P

_________________
Greets,

pSi

Calibra Dream Team

http://www.calibradreamteam.nl

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling