Calibra Dream Team

Welkom op het Forum
Het is nu di 08 jul 2025, 22:08

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010, 20:15 

Over een langere periode is de turbodruk steeds verder in een langzaam tempo naar beneden gaan kruipen van 0,7 bar en nu wil hij in alle versnellingen niet boven de 0,5 bar uit komen. Het vermogen is gewoon weg waar hij eerst zo lekker fel aan het gas hing.
Kan dit liggen aan de 1ste versnellingsherkenning of moet het ergens anders gezocht worden? Amal valve die zich niet meer lekker voelt?

Laatst bijgewerkt door InjectTheVenom op za 10 apr 2010, 19:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 00:57 

Het kan idd aan die valve liggen maar ook aan een vacuumlek, gare wastegatedoos of een scheur in je klepzitting van je wastegate.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 20:44 

Wastegate vanmiddag wat strakker gezet en hij geeft nu 0,7 overboost en daarna 0,5 constant :( ... bougies misschien? Bosch f5dpOr of wat anders (ongeveer een jaar geleden heb ik er als het goed is een NGK equivalent in gedaan)?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 23:38 

bougies?

Uhm nee,

eerste versnellingsherkenning is alleen maar dat ie 0,3 bar in de 1 geeft, schakel je deze uit dan heeft ie even overboost naar 0,9 en dan 0,6 (standaard)

Tja waar kan het aan liggen:

Controleer je intercoolersysteem op scheuren in slangen, voor diegene onder de turbo, die heeft veel te lijden.

Vaccuumgedeelte zou het niet zo snel kunnen zijn, of je moet een storing hebben op het bekende kastje (ding die overboost regeld en beveiligd.

Wastegate zou ik niks aan doen gewoon standaard laten staan.

Maar geef wat meer info, is de auto standaard of wat heb je eraan gedaan

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 23:51 

Ik vermoedt toch de Amal valve of een scheur in het spruitstuk. Staat je boostwijzer stil of schommelt deze iets? En hoe is het zo gekomen, heb je nog dingen veranderd de laatste tijd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010, 19:58 

@opel4ever: de auto is volledig standaard op een K&N inlegfilter en Remus einddemper na.

@Arjan: ik begin inderdaad ook de Amal valve te verdenken..
Voordat er NGK bcp6et bougies in gegaan zijn vanmiddag wilde de naald wel iets naar beneden schommelen naarmate de snelheid toenam, daarna was deze dip beneden 0,5 bar er duidelijk uit en blijft de wijzer netjes stil staan.
Echter na kortstondig op 0,7 gepiekt te hebben pint hij zich meteen weer vast op exact 0,5. De motor hangt wel iets feller aan het gas maar nog steeds niet zo explosief als ik in het begin gewend was.
Verder heb ik niets veranderd de laatste tijd, alleen een in het verleden door iemand afgeknipte antennekabel gerepareerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010, 00:48 

Ik weet zo even niet wat voor type bougie je gemonteerd hebt maar mijn eerste keuze is de Bosch 3 punts of 4 punts. Deze werken perfect.
Deze problemen zijn niet begonnen vlak na de bougiewissel?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010, 18:36 

Arjan Kuijper schreef:
Ik weet zo even niet wat voor type bougie je gemonteerd hebt maar mijn eerste keuze is de Bosch 3 punts of 4 punts. Deze werken perfect.
Deze problemen zijn niet begonnen vlak na de bougiewissel?

Is NGK 3 punts ook goed (omgenummerde versie van Bosch)?
De boostvermindering is er een tijdje na de verdeelbakrevisie/koppeling in gaan kruipen, ná die oorverdovend luide knal bij het wegrijden waarvan ik nog steeds de oorzaak niet weet :think:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 feb 2010, 18:59 

Kan het zijn dat de buis naar de intercooler toe geknapt is en onder druk zover uitzet dat de scheur open gaat waardoor de turbo zijn druk niet kan houden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010, 23:56 

Als je de rubberen slangen bedoeld dan nee, deze scheuren dan wel helemaal open ;) Maar zet er eens een nieuwe amal valve op.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]