Calibra Dream Team

Welkom op het Forum
Het is nu zo 20 apr 2025, 00:14

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 maart 2009, 21:57 

In december vorig jaar heb ik mezelf een mooie Calibra turbo van midden '93 als kerstkado gedaan. Ben met de trein helemaal naar Warmenhuizen gegaan en hij bleek er tot mijn grote opluchting goed uit te zien dus hij mocht gelijk met zijn nieuwe baasje mee naar huis :D
4x4 bak bleek stb-olie er uit te kotsen maar dit is inmiddels gefixt samen met een nieuwe koppeling en het rijdt super op wegkruipende bougiekabels na dus dat wordt in de komende periode even nieuwe er op zetten.
Foto's van het exterieur volgen later nog maar onderstaand project is waar ik me de afgelopen tijd mee bezig gehouden heb.

Japans eten is lekker maar van de taal heb ik geen sushi gegeten en dus heb ik een link moeten opsporen van de officiële Engelstalige versie van de handleiding via een ander forum (in het doosje zit dus alleen Japans :geek: ). Hij werkt nu naar behoren behalve de snelheidsweergave (zie mijn Werkplaats topic), het is alleen nog even wachten op het vinden van een geschikte plek voor de oliedruksensor.
Adapterring tussen het oliefilter frotten gaat hem niet worden want dan klapt die laatste tegen de draagarm aan en er zit reeds een adapter voor de standaard oliekoeler. Verder is er nergens plek behalve hopelijk waar nu de standaard sensor zit alleen of daar een formaat van 1/8PT in gaat :| ....

Laat er nu net een perfect mooi plekje vrij zijn waar normaal de knop voor tractioncontrol zit :mrgreen:

Afbeelding

Even wat wegfrezen en de dikke kabels kunnen ook buiten het zicht blijven

Afbeelding

Dan installeert men (lees: vorige eigenaar) een startonderbreker en maakt van de bedrading een rotzooitje :cry: ... ik heb na het weghalen van de hele pleurboel geprobeerd er nog wat van te maken maar moeders mooiste is het niet geworden.
Rode draad gaat naar pin 30 op je contactslot, groene draad op pin 15 die power blijft behouden tijdens het starten en blauwe draad op pin 15b die power verliest tijdens dezelfde procedure. Zwart draadje gaat naar massa en een paarse naar de blauw/rode draad voor het snelheidssignaal, alleen laat dat laatste nou net hoogfrequent zijn ipv laagfrequent wat het Japanse kastje eigenlijk nodig schijnt te hebben??

Afbeelding

Leuk he als de dremel binnen handbereik is :mrgreen:

Afbeelding

Middenconsole moet even weg wegens het aanleggen van een draadje naar de handrem voor een waarschuwingsfunctie

Afbeelding

Bekabeling geïnstalleerd plus netjes vast gemaakt met ty-raps, even alles doorschuiven, geheel van de asbak weer op zijn plek en dan hebben we het eindresultaat. Jajaja ik weet het schaf toch eindelijk eens een nieuwe pookhoes aan, weet je wat dat kreng bij de dealer moet kosten? Om en nabij de €50 voor een lullig lapje leer met een stuk versteviging om hem in het dashboard te kunnen klikken dus dat doen we (nog) maar even niet :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Toen bleef alles even rustig en moest er een tergend langzaam koelwaterlek opgespoord worden, dus we gaan voor een lek en compressietest naar de dealer. Ik had inmiddels al een flesje Radiator Sealer er in gegooid dus het was alleen nog even kijken of er niet per ongeluk toch een oorzaak naar voren kwam. Voor beiden is ze gelukkig met een klinkende voldoende geslaagd, hieronder het kaartje wat ik als souvenir mee naar huis mocht nemen:

Afbeelding

Daarna wilde ik aan het meters/standaard frontje project beginnen maar jaagde ik tijdens aanpaswerkzaamheden door oprechte onachtzaamheid een @^%#&*( kras in het zichtbare gedeelte van het gebruikte frontje wat ik gekocht had om de STRI meters op aan te brengen :? :evil: :( F*cking pissed ben je dan op jezelf en de oren van onzelieveheer zijn vervolgens amper gesmolten in plaats van alleen rood geworden. Geen hond die er nog een in de aanbieding had zo zeldzaam zijn die krengen dus dan maar naar de dealer die het gelukkig nog in de computer heeft staan ondanks dat er steeds minder delen leverbaar zijn.. wilt u zo vriendelijk zijn om €49,85 inclusief BTW af te rekenen meneer.. DE WATTE :please: ??.. zo'n dure prijs voor een lullig stukje plastic??.. je wilt toch verder dus neem je het peperdure ding maar mee naar huis om er vervolgens vrolijk wat vanaf te frezen aan de achterkant :lol:

Afbeelding

Even testfitten

Afbeelding

Dat zeg ik, Gamma! Uit het blote bolletje verzonnen hoe ik het ongeveer wilde hebben (de standaard behuizing aan de achterkant is niet meer leverbaar en 2ehands al helemaal niet meer te krijgen dus zul je een 100% custom brouwsel moeten fabrieken) en voor €30 aan materiaalkosten konden we beginnen

Afbeelding

Lekker ouderwets met de passer een cirkel van 52mm op papier gemaakt en de rest kon ook afgetekend worden

Afbeelding

6 gaatjes boren waarna de ijzerzaag er aan te pas komt

Afbeelding

Afbeelding

Beetje bijfrezen waarna de meters er in gaan en gecontroleerd moet worden of het nog steeds past in combinatie met het frontje

Afbeelding

Afbeelding

Peekaboo!

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig, het past :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shit hoe gaan we die dingen nou recht houden zodat ze niet verschuiven :o Even een kaarsrecht strippie maken dus

Afbeelding

Afbeelding

Let vooral niet op de grove afwerking want het komt toch ergens te zitten waar het niet zichtbaar is ;) Dit stripje is helaas gesneuveld door iets te enthousiast rechtbuigen maar het nieuwe exemplaar ziet er uiteraard vrijwel hetzelfde uit. Hetgene wat hierna komt is een nogal royale pain in the ass geweest en ik ben meerdere keren overnieuw moeten beginnen maar uiteindelijk kwam er toch een redelijk fatsoenlijk bouwwerk op tafel te staan. Als ik de oliedruksensor geplaatst heb en de custom meterbehuizing een laatste keer heb kunnen testfitten volgen er meer pics.
Het enige wat ik de andere dag nog gedaan heb is de rode peak-recall buttons een prachtig plekje geven en de bekabeling leggen plus solderen. Kant voor kant, 1 voor 1 overal door halen, eerst de hoofdkabels in de 2 bovenste foto's en daarna die van de geheugenknoppen (die niet op de foto staan behalve de knoppen zelf).

Afbeelding

Afbeelding

Hier moest het vanuit de motorruimte naar het interieur toe en dat ging niet bepaald van een gemakkelijk dakje :cry: Het rubber van de thule is bijna te dik om doorheen te prikken dus eer er een gat in zit dat ook nog eens groot genoeg moet zijn én je hebt ze daadwerkelijk door dat gat heen ben je een half uur verder, maar hier had ik ze dan toch eindelijk liggen.

Afbeelding

Boostsensor op zijn plek in een uitsparing die er wel speciaal voor gemaakt leek

Afbeelding

T-stukje even om de doelleiding heen knopen want we moeten nog even wachten met het aansluiten ervan

Afbeelding

Power Harness naar de bestuurderskant getrokken om 4 draadjes aan te kunnen sluiten:

RED WIRE - 12 Volt CONSTANT, POSITIVE BATTERY TERMINAL (gaat op pin 30 van je contactslot erbij samen met eenzelfde draad voor de turbotimer)
ORANGE WIRE - IGNITION (12 Volt power when ignition is on) (KIJK HIERMEE UIT! Je moet pin 15 hebben, NIET 15b want die verliest tijdens het starten tijdelijk power)
YELLOW WIRE - LIGHT SWITCH (12 Volt), ILLUMINATION (pakken we lekker makkelijk van een mooi lusje achter op de lichtschakelaar)
BLACK WIRE - GROUND, NEGATIVE BATTERY TERMINAL (linksonderin zit het dasboard met een schroefje aan de koets vast)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door InjectTheVenom op vr 19 aug 2011, 21:15, in totaal 14 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2009, 05:07 

lekker bezig zo te zien:D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2009, 06:22 

pfff wat een gepuzzle allemaal,

Maar gaaf joh, dat je dit allemaal gevonden krijgt petje af, en ga zo door.

en waar blijven de cool pics ;)

welkom trouwens!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009, 21:22 

Cool pics moeten nog even wachten tot ik een paar leuke bij elkaar gezocht heb maar die komen er zeker nog ;)
Heb een paar prachtexemplaren van toen ik hem voor de eerste keer met een paar hele leuke spulletjes van het merk Autoglym verwend heb, bij een fotowedstrijd zouden ze toch redelijk hoge ogen moeten kunnen gooien.
Inmiddels heb ik besloten dat ik het met de oliedruksensor lekker gemakkelijk ga doen, die komt op een verloopnippel welke ik bij een CNC freesbedrijf op maat laat maken. De verwachting is dat dit deze week nog voor elkaar komt zodat ik in het weekend de laatste loodjes kan voltooien en kijken of mijn brouwsel werkt.
@opel4ever: heb je een bedradingsschema en een spanningszoeker of liever nog een multimeter ter beschikking dan is dat al de helft van het werk, de andere helft is meten en dus weten :mrgreen:
Ik heb echt mega veel geluk gehad dat de bij de meters meegeleverde voetjes zoals op de foto te zien is perfect tegen elkaar aan passen.
Van hieruit was het veel meten, maken, knoeien, verwensingen er uit gooien omdat je helemaal overnieuw moet beginnen en uiteindelijk toch slagen, maarja dat heb je als je je iets op de hals haalt wat niet alledaags is.
Ik had het eenvoudiger op kunnen lossen door een plat plastic plaatje te kopen maar dit ziet er natuurlijk beter en voor het ongetrainde oog mooi standaard uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 maart 2009, 19:29 

Sterker nog, gister is hij ermee begonnen en vanmiddag toen ik uit mijn werk kwam waren er 2 exemplaren klaar:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 maart 2009, 20:39 

Hele mooie projectjes, zeker geen half werk ;)

Mooie boutjes ook, van welk materiaal heb je dat laten maken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 maart 2009, 20:53 

De boutjes heb ik uit zeskants stalen buis laten frezen. Geen idee hebbende hoe ver het in de oliepomp moet is het M14 x 1.5 mm gedeelte 22mm lang geworden zodat er altijd nog iets af gezaagd kan worden.
Morgen moet ik alleen STRI nog even terugbellen want vandaag hebben ze niet op mijn door hen gevraagde mailtje gereageerd met de vraag welke sensordraad het druksignaal verzorgt :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 maart 2009, 21:02 

Vandaag mailconversatie gevoerd maar slechts een paar dingen wijzer geworden...

Op de standaard sensor zit slechts 1 draadje en die gaat naar het waarschuwingslampje in de tellerklok. Ik heb zo'n akelig gevoel dat ik deze niet zomaar aan kan sluiten op de signal output draad van de STRI sensor en ga er dan ook vanuit dat ik van de volgende draden de zwarte moet hebben die massa gaat maken zodra er (in het drukgevoelige weerstandje?) een bepaalde waarde overschreden word, tenzij die waardebepaling in het metertje zelf gebeurt

Red - Supply Voltage (5Vdc)
Black - Ground
White - Signal Output Wire (output in Vdc ranging from 0.5 ~ 4.5Vdc.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2009, 16:42 

Als je zelf aan het knutselen gaat kom je nog eens ergens achter.
De oliedrukschakelaar kan zonder omhaal verwisseld worden voor een andere mits er uiteraard op het metertje ook een waarschuwingsfunctie aanwezig is (het lampje in de tellerklok doet nu namelijk niets meer). Bovenstaande verloopnippel + nieuwe sensor gemonteerd, stekker verbinden met het harnas, kabels zo ver mogelijk buiten het bereik van de aandrijfas weg gehangen met ty-raps, turbo kap los om een passende vacuümleiding los te halen en hier het T-stuk tussen te zetten, even een laatste controle waarbij bleek dat de boost sensor precies andersom moest komen te hangen, geheel van meters en behuizing op zijn plaats drukken en we kunnen gaan kijken of alles werkt.
Groot was de vreugde toen bleek dat dit alleszins het geval was :mrgreen:

Afbeelding

Ook maar even een videotje gedaan van zowel de meters als de turbotimer:

http://www.youtube.com/watch?v=pIHG7eSfYK4

http://www.youtube.com/watch?v=8h7Fm5yLlTo

Met excuses voor de Nokia kwaliteit :oops:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2009, 17:19 

Poe-ee... zeker geen half werk!!! het ziet erg netjes uit!

Ik ben benieuwd hoe het in het "echt" uit ziet :roll:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]