Aangezien het best wel eens handig kan zijn je F16 of F20 bak helemaal leeg te halen zodat je hm een grondige inspectie kan geven maar ook zeker omdat dit best handig is als je je bak wilt poedercoaten of verchromen etc. hier een handige how-to.
Hopelijk dat ik er mensen een dienst mee bewijs deze uitleg te geven.
Het is een leuke klus.
Op deze manier is het dus ook mogelijk om de binnenwerken van een F20 in F16 behuizing te zetten (hiervoor is slechts ÉÉN kleine aanpassing nodig!)
Heel deze klus is in princiepe in ingebouwde toestand te doen hoewel ik vind dat het naast de auto beter gaat.
1:
Verweider de schakelkeuze box bovenop (4 of 5 boutjes)


Dit gaat het makkelijkst als je de schakelstang los haalt.
Merk hem wel zodat je niet helemaal opnieuw hoeft af te stellen.

2:
Verweider de achteruit-rij schakelaar, dit is niet noodzakelijk maar als je toch bezig bent en de bak bvb ook nog wil spuiten of poedercoaten is het erg handig!

3:
Verweider de boutjes van de behuizing van de bak.
je ziet 2 ringen met boutjes.
De binnenste is van de afdekplaat van de 5e versnelling en de buitenste is van het kluster.
De buitenste moet je dus hebben.(aangewezen op foto)

Als die los zijn kun je het kluster er vrij eenvoudig uittrekken

4:
Nu een moment om de aandacht er even bij te houden!
Je moet de differentieel "preload" bout (castlenut) verweideren. (deze zorgt in princiepe voor de druk op de lagers van je differentieel)
Deze is af fabriek op gewicht vast gezet en moet dus op dezelfde sterkte weer vast.
Makkelijkst is hem te merken en de slagen te tellen die nodigzijn om hem los te draaien.
eerste foto geeft de "locator" aan (soort borg boutje)

Om de "castlenut" los te draaien zijn er diverse manieren.
Meest gebruikte is een hamer en bijtel/schroevendraaier.
uiteraard is een passende "sleutel" het mooist

Ze zitten vaak vreselijk vast dus zrg dat je je ontbijtje op hebt

5:
Verweider de bak-keerring aan de andere kant. (plaatje met 5 boutjes en hoop gepeuter en gevloek

)

6:
Haal nu de onderdeksel van de bak eraf, zorg wel dat je een emmertje ofzo hebt want ik weet zeker dat er nog olie uit gaat komen!

Het differentieel zal er nu zo uitvallen dus mocht je dit doen met de bak nog ingebouwd.... zorg dat je hm opvangt en NIET met je hoofd!!

Tot zo ver het uit elkaar halen.
Dit is voor zowel de F16 als ook voor de F20 het zelfde!
Nu heb je een mooie kale behuizing die een beetje handelbaar is en makkelijk te spuiten, poedercoaten of te verchromen is.
Het in elkaar zetten is gewoon omgekeerde volgorde...
Voor het plaatsen van het F20 binnenwerk in een F16 het volgende:
Het F20 Differentieel is iets dikker als dat van de F16 (1 a 1,5 mm)
Voordat je deze dus kan plaatsen moet je een stukje van de behuizing schuren.



Maak na het schuren wel de bak ZEEEEEEER goed schoon!!!
Gebruik eventueel met schuren een schuurschijf bewerkt met kaarsvet zodat het niet zo stoft.
Houd bij het in elkaar zetten vooral rekening met het vastzetten van de "castlenut" probeer het origineel aantal wendingen en de markering zo naukeurig mogelijk te benaderen.
gebruik voor de aandrijfas keerring uiteraard een nieuwe.
Vul de bak met verse 75W80 olie en je hebt de klus geklaard!
Hoop een beetje bruikbare info.
Greetzzz