Calibra Dream Team

Welkom op het Forum
Het is nu ma 10 nov 2025, 00:07

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 nov 2009, 18:22 

Binnenkort rijdt m'n Cali weer, maar ik heb (voorlopig) nog een probleem:

Aangezien ik voor de Calibra-metamorphose de hele tijd met een kapotte (uitgeschakelde) verdeelbak rondreed, zijn mijn voorbanden teveel afgesleten t.o.v. mijn achterbanden (slechts enkele milimeters, maar voor de zekerheid dus nog even zonder 4x4 rijden). Nu wil ik de achterbanden naar voren zetten en omgekeerd. Aangezien het advies is om niet meer dan 4mm verschil in je bandendikte te hebben (bij een 4x4 in werking) zal ik voorlopig met een uitgeschakelde verdeelbak rondrijden, totdat de bandendikte nagenoeg gelijk is. Daarna kan ik de 4x4 weer aanzetten. Nu vraag ik me af of het toch mogelijk is om de 4x4 (bv.om even het vermogen te testen als er een leuke "concurent" naast je staat bij de stoplichten) voor even aan te zetten. En ook of je een 4x4 kan inschakelen als je bv. ergens staat met een draaiende motor, of moet je eerst het motorcontact uitzetten alvoor je overschakelt van voorwielaandrijving naar 4x4? Ik weet dat je een verdeelbak naar de kloten helpt als je met verschillende banddiktes rijdt, maar vraag mij af of dit ook het geval is als je bv. even een sprintje trekt bij de stoplichten en hem daarna weer uitschakeld, en of je dit kan doen met een draaiende motor (al rijdend dus). Misschien een stomme vraag maar ik vroeg het me stiekum toch af, aangezien de verdeelbak naar mijn idee in zo'n situatie niet (te) snel heet wordt, mits je hem na een paar minuten weer uitzet..maar waarschijnlijk kan je dit met draaiende motor niet doen? :oops: Wat de bandenomtrek betreft zit het wel goed, aangezien er zo'n leuk (maar veel te duur) setje uit Zwitserland onder hangt wat het verlagen weer corrigeert om je 4x4 te beschermen.

Ps:Mijn banden zijn nog nieuw verder, anders zou ik uiteraard voor 4 nieuwe banden gaan...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 nov 2009, 20:26 

Opel4ever hier op het forum heeft een aan/uit knop voor z'n 4x4 in de wagen zitten, hij weet hier dus alles van ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 nov 2009, 21:24 

Zat zelf ook al aan zo'n knop te denken. Dat gepiel aan een zekeringetje lijkt me nou ook niet prettig elke keer ;) Zal hem eens opzoeken hier..

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 nov 2009, 21:40 

PeeBeetje verstuurd :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009, 12:45 

Hoi

Tis heel simpel gemaakt, 2 a en p stekkertjes stukje kabel met zekering ertussen, en schakelaar ertussen.

Je haalt de originele fuse 19 eruit en steekt de a en p stekkertjes terug.

Daaraan sluit je de zekering in de kabel in serie met de schakelaar, hij moet er namelijk nog wel uit kunnen klappen snappie.

Duidelijk?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009, 14:12 

Hee thanks, ja da's duidelijk (zelfs voor mij :lol: ) Ik zit eraan te denken om ook op die manier m'n 4x4 aan te sluiten ipv de standaard zekering. Ook altijd handig mocht er onderweg iets gebeuren met de 4x4 dat je hem a la minuut, euhhhh seconde uit kan schakelen.

Maar dan blijf ik toch nog steeds met de vraag zitten die ik hierboven stelde. Ivm het aan en uitschakelen met een draaiende, dan wel rijdende auto en of dit mogelijk is en of het kwaad kan om in mijn situatie (dus voorlopig nog even met geen gelijke bandenomtrek) de 4x4 voor enkele minuten te gebruiken (bv even een sprintje of even testen) zodat de bak niet te heet wordt...of kan je de 4x4 enkel en alleen maar aan en uitschakelen als je motor uit staat, of kan je ook bij wijze van spreken met een snelheid van 100km/h met de 4x4 uitgeschakeld hem ineens aanzetten? :think:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009, 16:51 

Rijdend kan je hem uitschakelen, inschakelen kan volgens mij alleen als je de motor uitzet en dan weer start.

Om even een sprintje te trekken, zou wel kunnen om hem in te schakelen, maar waarom het risico nemen om dan net die ene keer hem kapot te rijden.

Gewoon even wachten op goede bandjes en dan mag je zoveel sprinten als je wilt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009, 21:19 

Ik denk (ahum....weet zeker) dat je gelijk hebt Opel4ever, en weet ook dat het een bepaald risico met zich mee zal brengen. Maar m'n zoontje van 13 verheugt zich enorm op het (eindelijk) rijden met een knap werkende 4x4 als ie bij me is. Zal hem toch maar duidelijk maken dat ie even geduld moet hebben. Moet er eerlijk gezegt ook niet aan denken dat ik nét m'n verdeelbak in puin rij omdat ik het even wil uitproberen :shock: Bedankt voor de wijze raad, en ik zal er dan maar voor zorgen dat die banden snel gelijk slijten ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2009, 01:25 

Let er ook op dat als je auto verlaagd is dat je banden achter aan de binnenkant eerder slijten, waardoor de omtrek van de wielen achter in zeer korte tijd anders is als de voorste wielen.

Dit kun je oplossen door exentrische bussen te plaatsen, of een achterascorrectie te laten doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2009, 11:26 

Klopt, en veel mensen die eens denken van: "Ik koop een 4x4 turbo en die ga ik eens mooi verlagen" weten dit niet en hebben in no time te maken met een kapotte verdeelbak. :doh:

Ik heb er exentrische bussen onder (moeten alleen nog overgezet worden van mijn andere grijze Calibra) die krengen waren toen al schreeuwend duur, kwamen uit Zwitserland en waren toen omgerekend zo'n kleine 500 euro :shock: Maar ik heb begrepen dat er tegenwoordig dus ook andere leveranciers zijn van die bussen? (Mtech, 69 euro had ik eens ergens gelezen?) Die bussen die nu nog onder mijn oude Calibra zitten gaat een probleem worden, want die krengen zitten (hoe verrassend) vastgeroest! Die moet ik dus nog een beetje knap los zien te krijgen :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]