Calibra Dream Team

Welkom op het Forum
Het is nu zo 19 okt 2025, 11:59

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009, 23:59 

Na al die mooie verhalen hier zal ik ook een stukkie proberen te schrijven. Op dit moment ben ik druk bezig met een groot, maar heel mooi project namelijk van 2 Calibra's één maken. Na vorig jaar al een groot probleem met m'n blok gehad te hebben (zuiger half weggesmolten :shock: ) en revisie van onderblok toch maar niet gedaan (kosten rond de 2500 euro)had ik besloten om op zoek te gaan naar een kompleet ander C2.0 LET blok met weinig op de teller. Uiteindelijk 1 gevonden in Duitsland met nog geen ton op de teller. Maar wat gebeurt er? Tijdens het vervoeren met een heftruck naar de aanhanger (om hem naar Den Helder te vervoeren) viel het blok op de grond :o Dat werd hem dus niet ;) Na lang zoeken kwam ik bij een bedrijf terecht die handelde in motorblokken, en vond daar een blok met 85.000 km op de teller. Blok komt uit 1994 en helaassss...geen cosworthkop :cry: Dat blok is geplaatst in mijn 2e grijze Calibra (gekocht van een goede vriend, deze had tov m'n eerste zwarte wel wat roest), met de hoop dat er geen lekage was tussen de koelleiding en de olieleiding. Door tijdgebrek toen maar besloten om de gok te nemen...en dat was een foute beslissing :naughty: Stom achteraf, want ik had al het idee dat ik wat opgedroogde olie had zien zitten. Maar goed, omdat het blok lange tijd had stilgestaan toen maar de gok genomen dat het daardoor kwam. Je raadt het al, na enkele maanden kwam ik het volgende tegen: Sludge! :doh: In de tussentijd was de carrosserie nog slechter geworden dan dat ie al was. De vraag was dus: Helemaal opknappen, of op zoek naar een knappe carrosserie. Uiteindelijk is dat het dus geworden. Het is een kompleet overgespoten Cali in europablauw metallic geworden. De staat v/d auto is verrassend goed :clap: Zo zou ik dus 2 vliegen in 1 klap kunnen slaan: Een knap blok (op de sludge na dan) in combi met een knappe carrosserie= een stuk onbezorgder Calibra rijden :roll: Vooraf denk je dat de tijd die daarin gaat zitten wel meevalt, want zeg nou zelf: "ff een blokkie overzetten en er met gierende banden weer vandoor gaan" .....yeah right.....not! :snooty: Ben begonnen in augustus (uiteraard met hulp) en nu hoop ik maar dat m'n kerstkadootje voor de kerst weer rijdt ;) Cylinderkop is vandaag weer opgehaald en "sludgeproof" , en alle benodigde onderdelen zoals kopbouten, koppakkingsset,motorsteun, distributie, de zgn "knoopslang" e.d. zijn nu binnen om het project in zijn eindfase te duwen. Nu had ik tussendoor begrepen dat Arjan nog wel interesse had in een koppakkingset omdat deze hier bij de dealer niet zo duur zijn :lol:

Affijn, het komt er dus op neer dat er dus behoorlijk wat extra werk bijkomt omdat je zoveel dingen tegenkomt die je beter maar uit voorzorg kan vervangen. De sludge bv is natuurlijk niet echt bevordelijk voor je koelslangen :snooty: En als alles af is komt natuurlijk ook nog het op een goede manier je carrosserie beschermen tegen de invloeden van het zilte zeewater hier aan de kust, de Helderse kust ;) Na het langzaam maar zeker demonteren van de andere Calibra is het namelijk schrikbarend hoe hard een auto achteruit kan gaan.Mijn allereerste Calibra 16V die ik kocht in 2000 was na vele liefdevolle investeringen op het laatst dat ik hem had praktisch roestvrij, maar de tweede die ik nu ook nog heb zag er een stuk minder uit. Maar ik wou hoe dan ook een 4x4 turbo, en kocht deze toen voor een vriendenprijs van een maat voor 2500 euro. Zowieso worden bij die ik nu heb de nog maagdelijke roestvrije wielkasranden goed aangepakt, net als de bodem. En zag hier laatst op het forum nog wat bruikbare tips staan die ik zeker ga toepassen. Wordt vervolgt...eerst zondag maar eens de kop gaan plaatsen :D
Bijlage:
Calibraproject achterzijde schuin.jpg
Calibraproject achterzijde schuin.jpg [ 47.47 KiB | 9536 keer bekeken ]
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Met m'n sleutelmaatje bezig
Calibraproject garage.jpg
Calibraproject garage.jpg [ 46.7 KiB | 9536 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009, 00:02 

Bijlage:
Calibraproject zijaanzicht.jpg
Calibraproject zijaanzicht.jpg [ 40.71 KiB | 9535 keer bekeken ]

Bijlagen:
Calibraproject cylinderkop.jpg
Calibraproject cylinderkop.jpg [ 40.99 KiB | 9535 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009, 00:07 

Bijlage:
Back Calibra 2.jpg
Back Calibra 2.jpg [ 30.12 KiB | 9535 keer bekeken ]
En nog een paar fotootjes ;)
Bijlage:
Calibraproject onderblok afgedekt.jpg
Calibraproject onderblok afgedekt.jpg [ 26.47 KiB | 9535 keer bekeken ]
Bijlage:
Calibraproject cylinderkop 2.jpg
Calibraproject cylinderkop 2.jpg [ 31.86 KiB | 9535 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009, 10:18 

schitterende wagen heb je hoor
en ja de zeelucht vreet echt aan je wagen
goed tectyleren waar je maar bij kan!!
veel success verder ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009, 15:11 

Mooi project 8-) Ben benieuwd wanneer deze mooie wagen gaat rijden ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009, 15:47 

Hele mooie auto.
Kleur is ook heel mooi.
Wil hem wel eens in het echt bewonderen.
Veel succes verder nog met je project.
Greetsssssssssssssss Wil

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009, 16:13 

Mooie wagen, heb hem al eens in het echt gezien toen ie nog compleet te koop stond.

Daarna nog gezien toen ie zonder blok op mp stond, gelukkig is die bij een liefhebber terrecht gekomen, die er zorg voor draagt!

Succes en ik hoor het wel wanneer de sleutel is omgedraaid :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009, 18:34 

Binnen 4 weken moet dit hele project toch wel zo'n beetje afgerond zijn (ik hou het ruim nadat ik dacht dat ie in oktober alweer zou rijden) Komend seizoen wil ik er ook graag mee naar enkele evenementen zoals de ring en, zoals ik net las, de Calibra-days...het begint na 2 jaar afwezigheid op meetings nu weer gigantisch te kriebelen :dance: En natuurlijk hardstikke leuk om andere Calibra's weer eens te bewonderen en eens te kijken hoe het er bij CDT aan toe gaat 8-) Nu eerst nog even dromen van hét moment....het omdraaien v/d sleutel :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2009, 17:19 

Helaas door de Helderse griep niet meer aan sleutelen toegekomen. Afgelopen week nog wel even flink bezig geweest met het plaatsen van de cylinderkop op het onderblok. Tussendoor zijn de olieleidingen ook weer helemaal strakgemaakt en gespoten in de hittebestendige verf zodat dat er ook weer netjes uitziet. Alvorens te beginnen natuurlijk even het logboek van TIS 2000 uitgeprint voor het plaatsen en het vastdraaien van de cylinderkop. Zoals op de foto's misschien wel is te zien is het sludgeprobleem verholpen door 2 nette koperen olieleidingen met toebehoren. Beetje vloeibare pakking ertussen en als het goed is is het probleem nu definitief verholpen :D Eigenlijk is het nu alleen nog een kwestie van de auto weer helemaal opbouwen. Dingen die o.a. nog gedaan moeten worden is: Popnagels v/d draagarmen uitboren en vervangen voor rvs bouten en moeren, remschijven ontroesten, versnellingsbakolie en stuurbekrachtigingsolie toevoegen, olieleidingen en luchtfilter plaatsen, heldere koplampen met xenon terugplaatsen, 4x4 en Calibraturbo plaatje(s) plaatsen en ook eens kijken of en hoe het op afstand bedienbare cv met alarm werkt :pray: Hopelijk wordt het dan toch nog een mooie kerst 8-)

Bijlagen:
Caliprojo3.jpg
Caliprojo3.jpg [ 46.25 KiB | 9492 keer bekeken ]
Caliprojo2.jpg
Caliprojo2.jpg [ 50.07 KiB | 9492 keer bekeken ]
Caliprojo1.jpg
Caliprojo1.jpg [ 54.03 KiB | 9492 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2009, 17:23 

Nog meer fotootjes 8-)

Bijlagen:
Caliprojo6.jpg
Caliprojo6.jpg [ 57.62 KiB | 9491 keer bekeken ]
Caliprojo5.jpg
Caliprojo5.jpg [ 60.64 KiB | 9491 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Wat glimt ie weer die cylinderkop :-)
Caliprojo4.jpg
Caliprojo4.jpg [ 49.57 KiB | 9491 keer bekeken ]
 Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]