Na al die mooie verhalen hier zal ik ook een stukkie proberen te schrijven. Op dit moment ben ik druk bezig met een groot, maar heel mooi project namelijk van 2 Calibra's één maken. Na vorig jaar al een groot probleem met m'n blok gehad te hebben (zuiger half weggesmolten

) en revisie van onderblok toch maar niet gedaan (kosten rond de 2500 euro)had ik besloten om op zoek te gaan naar een kompleet ander C2.0 LET blok met weinig op de teller. Uiteindelijk 1 gevonden in Duitsland met nog geen ton op de teller. Maar wat gebeurt er? Tijdens het vervoeren met een heftruck naar de aanhanger (om hem naar Den Helder te vervoeren) viel het blok op de grond

Dat werd hem dus niet

Na lang zoeken kwam ik bij een bedrijf terecht die handelde in motorblokken, en vond daar een blok met 85.000 km op de teller. Blok komt uit 1994 en helaassss...geen cosworthkop

Dat blok is geplaatst in mijn 2e grijze Calibra (gekocht van een goede vriend, deze had tov m'n eerste zwarte wel wat roest), met de hoop dat er geen lekage was tussen de koelleiding en de olieleiding. Door tijdgebrek toen maar besloten om de gok te nemen...en dat was een foute beslissing

Stom achteraf, want ik had al het idee dat ik wat opgedroogde olie had zien zitten. Maar goed, omdat het blok lange tijd had stilgestaan toen maar de gok genomen dat het daardoor kwam. Je raadt het al, na enkele maanden kwam ik het volgende tegen: Sludge!

In de tussentijd was de carrosserie nog slechter geworden dan dat ie al was. De vraag was dus: Helemaal opknappen, of op zoek naar een knappe carrosserie. Uiteindelijk is dat het dus geworden. Het is een kompleet overgespoten Cali in europablauw metallic geworden. De staat v/d auto is verrassend goed

Zo zou ik dus 2 vliegen in 1 klap kunnen slaan: Een knap blok (op de sludge na dan) in combi met een knappe carrosserie= een stuk onbezorgder Calibra rijden

Vooraf denk je dat de tijd die daarin gaat zitten wel meevalt, want zeg nou zelf: "ff een blokkie overzetten en er met gierende banden weer vandoor gaan" .....yeah right.....not!

Ben begonnen in augustus (uiteraard met hulp) en nu hoop ik maar dat m'n kerstkadootje voor de kerst weer rijdt

Cylinderkop is vandaag weer opgehaald en "sludgeproof" , en alle benodigde onderdelen zoals kopbouten, koppakkingsset,motorsteun, distributie, de zgn "knoopslang" e.d. zijn nu binnen om het project in zijn eindfase te duwen. Nu had ik tussendoor begrepen dat Arjan nog wel interesse had in een koppakkingset omdat deze hier bij de dealer niet zo duur zijn

Affijn, het komt er dus op neer dat er dus behoorlijk wat extra werk bijkomt omdat je zoveel dingen tegenkomt die je beter maar uit voorzorg kan vervangen. De sludge bv is natuurlijk niet echt bevordelijk voor je koelslangen

En als alles af is komt natuurlijk ook nog het op een goede manier je carrosserie beschermen tegen de invloeden van het zilte zeewater hier aan de kust, de Helderse kust

Na het langzaam maar zeker demonteren van de andere Calibra is het namelijk schrikbarend hoe hard een auto achteruit kan gaan.Mijn allereerste Calibra 16V die ik kocht in 2000 was na vele liefdevolle investeringen op het laatst dat ik hem had praktisch roestvrij, maar de tweede die ik nu ook nog heb zag er een stuk minder uit. Maar ik wou hoe dan ook een 4x4 turbo, en kocht deze toen voor een vriendenprijs van een maat voor 2500 euro. Zowieso worden bij die ik nu heb de nog maagdelijke roestvrije wielkasranden goed aangepakt, net als de bodem. En zag hier laatst op het forum nog wat bruikbare tips staan die ik zeker ga toepassen. Wordt vervolgt...eerst zondag maar eens de kop gaan plaatsen

Bijlage:
Calibraproject achterzijde schuin.jpg [ 47.47 KiB | 9542 keer bekeken ]
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Met m'n sleutelmaatje bezig
Calibraproject garage.jpg [ 46.7 KiB | 9542 keer bekeken ]