nadat mijn calibra waar ik zo trots op ben enkele jaren had stilgestaan rij ik er ondertussen alweer een jaar mee rond, tijd voor de technische keuring dus.
Ik breng mijn cali naar de garagist en vraag om een groot onderhoud en nazicht keuring.
een achttal dagen nadat ik mijn auto binnenbracht krijg ik telefoon van mijn garagist dat er heel wat kosten zijn,
zoals een gaatje in de achterste demper van de uitlaat, kleppendekseldichtingen lekken, draagarmen voraan hebben speling, ...

.
een hele waslijst, maar omdat ik verzot ben op mijn cali sta ik erop dat deze zich steeds in goede conditie bevind dus zeg ik dat hij hem perfect in orde moet zetten

.
de rekening: 23 werkuren + onderdelen, zijnde 2100 €

.
ik haal mijn wagen af en betaal onmiddelijk de kosten.
gisteren rij ik voor het eerst met mijn cali en besluit hem te gaan wassen.
Wat blijkt: een kras van een dertigtal centimeter in mijn flank die men heeft proberen verdoezelen met wat blauwe verf

.
ik natuurlijk razend

en bel de garagist, die zegt dat het niet van hem kan zijn maar dat ik volgende week eens mag langskomen om er naar te kijken.
Ondertussen merk ik ook dat mijn auto 380 km meer heeft dan voor ik hem binnen deed, moest blijkbaar uitgebreid getest worden

.
ik tank mijn auto vol en rijd naar een afspraak op ongeveer 40 km van mijn huis. Ik merk dat mijn toerental raar doet als ik ontkoppel. de ene moment begint de wagen te schudden, de andere moment blijft hij hangen rond 1500 toeren.
bij het terug keren bel ik mijn garagist op om hem melding te maken van die problemen en met de vraag om hem onmiddelijk bij hem te brengen want ik vertrouwde het niet, op die moment begint er iets enorm verbrand te ruiken en doen mensen tekens naar me dat mijn auto aan het branden is.
Ik stel mij direct langs de kant en effectief, onderaan de auto ongeveer ter hoogte van de katalysator is het aan het branden.
enkele mensen stopten om mij hun brandblusser te geven

en ik spoot er een drietal (inclusief mijn eigen blusser) op leeg doch telkens opnieuw wakkerde het vuur terug aan

.
Ik belde de brandweer, ik stond in het centrum van Gent en kreeg het vuur niet gedoofd en was ongerust over de benzine, welke binnen de tien minuten aanwezig waren om te blussen.
Die mannen ben ik wel heel dankbaar omdat ze, ondanks ze ook van binnen uit moesten blussen het interieur van mijn cali hebben ontzien. ze zijn super voorzichtig geweest waardoor bijna niets te merken is van binnenuit.
De betreffende garagist is dan mijn auto komen takelen en denkt dat het niet zijn schuld is, waarschijnlijk een elektronisch probleem zegt hij???????
ik ga maandag onmiddelijk naar mijn verzekering om een expert aan te stellen maar ik hoop ondertussen enkele tips van jullie te kunnen krijgen.
iemand enig idee wat er kan gebeurt zijn??
ik heb aan een goede vriend van mij met heel wat opel ervaring deze vreaag reeds gesteld en hij vermoed dat de garagist bij het werken aan mijn uitlaat het hitteschild van de katalysator niet heeft terug geplaatst wat tot brand heeft geleid van de omliggende onderdelen. Is dit een mogenlijkheid??
Ik wil zo snel mogelijk mijn calibra terug in perfecte staat op de baan doch dient de schuldige van deze zaken volgens mij wel zijn verantwoordelijkheid te nemen en de kosten op zich nemen lijkt mij.